vrijdag 3 april 2015

Embodymend van wat?

Vanmorgen Jean Houston aangehoord op een speech op de Global Wisdom Summit . Een commentaar.
Het onderwerp dat me momentaan interesseert in hoeverre iemand authentiek is bij het doorgeven van iets. Ik herken bij haar dat haar vrouwelijkheid in haar lichaam zit maar dat ze haar mannelijkheid en diepere ziel aspecten  heeft weggedrukt waardoor haar inspiraties van buiten moeten komen. Van boven uit schepen rondom de aarde die via haar sturend werken. Nu heb ik daar altijd zo mijn vraagtekens over maar het stelde me wel de vraag: wat beweegt ons werkelijk. Een aantal mogelijkheden van doorgeven:
- kopieerder/kloners van een oud fenomeen, oude gedachten, oude wegen
- specifieke programma’s van een traditie, een fundament
- een doorgeefluik van iets buiten je zelf wat al of niet doorleefd is
- een authentieke inspiraties vanuit het Geheel
- inspiraties van een specifieke bron in ruimte en tijd of daaraan voorbij
- een verbinder op het horizontale vlak, in de materie
- een authentiek mens, een oorspronkelijk mens verbonden met zichzelf en het Gehele


Gisteren was op de hof voor een nacht bij me een jongeman uit Taiwan. Hij bleef maar een nacht en vond het voor hem fysiek te koud om hier te zijn en ging weer verder op zijn zoektocht. Ik herkende wel zijn feminiene karakter van het willen opnemen  maar herkende ook het ontbreken van zijn actieve kant. Ik noem dat dan een zuiger en geen gever. Twee 21 jarigen helpen me nu actief en dat zijn gevers, doeners, ondersteuners. Dat is wat ik in de situ bij ons zeer waardeer en ook nodig heb.  De lijfelijke inzet en niet de brainwaves of ideeën.  Geen ‘talking heads’ maar ‘talking bodies’ die scheppen. Ik herken dat ook bij het verhaal van Jean Houston; veel verhaal maar is het werkelijk embodied!?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten