woensdag 18 mei 2016

om Stil van te worden; steek vandaag en morgen een lichtkaars aan!!

Ik kom uit een heel heel oud boerengeslacht uit de Alblasserwaard waar mijn familie  eeuwen eeuwenlang heeft samengewerkt met de natuur. Ik ben de eerste die geen boer is geworden maar heb wel de boerenaard nog in me. In begin 70e jaren was ik één van de eerste die milieukunde studeerde, de tijd van Rachel Carsons inspiratie van haar boek ‘Silent Spring’ en heb  vele jaren in de milieu- en natuursector ‘ge dien d’. Niet om vrolijk van te worden in tijden van heersende destructie van de natuurlijke waarden.




Vandaag staan de boeren weer centraal. De melkveehouders krijgen een zeer minimale vergoeding tot soms minder dan 20 cent per liter. De akkerbouwers zijn verslaafd aan gif om hun eigen werk te minimaliseren en morgen, donderdag, wordt in de EU een besluit genomen om het Amerikaans gif glyfosaat weer een goedkeuringsperiode van weer zoveel gif jaren te geven. Ik ben niet zo'n voorstander van uniform  zuidelijke Romeins centralisme wat Europa eeuwenlang heeft doen kraken en weer. Ik bewonder meer het bewuste decentrale noordelijke locale verscheidene met zijn eigen overzichtelijke beleidslijnen.

Laatst noemde een vriend dat hij een wandeling had gemaakt in het IJssel dal en het aura van een industriële melkveehouderij boerderij had  geschouwd  Niet om je daarover te verheugen wat daar allemaal aan destructieve troep in zit!

Het roer moet echt geweldig om in de landbouw want het kan echt niet zo langer doorgaan. 

Steek vandaag en morgen een kaarsje aan voor deze aardse Natuur met zijn uiterlijke en innerlijke schoonheden  en wens dat de door ons gekozen beleidsmakers die zeer sterk gemanipuleerd worden door  de super destructieve industriële  krachten  deze dag een verstandig besluit nemen.

En kies vooral zelf voor schone producten en steun die boeren die een andere weg bewandelen willen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten