dinsdag 5 juni 2018

Hernieuwde oproep: Subtiele Hoeders van plekken; wie doet mee?

zaterdag 25 februari 2017

Subtiele Hoeders van plekken; wie doet mee?


Al sinds 1990 bezoek  ik met mensen krachtplaatsen in binnen- en buitenland. Als voormalig landschapsbeheerder ken ik de waarde van oude landschappen en natuurgebieden. Nieuw was voor mij om te lezen dat “verering natuur helpt’.  Een interessant initiatief is  het internationaal natuurbeschermingsprogramma Sacred Sites Initiative (http://sacrednaturalsites.org/nl/). Vaak gaat het om oude plekken met heilige aspecten die door bewaarders in stand kan worden gehouden.

Deze mail kreeg ik in 2016 “Ik woon in een deels afgegraven veengebied, in Mijdrecht bij Vinkeveen en we onderhouden met een clubje lichtwerkers een lichtkoepel om ons gebied, naast hele fysieke onderhoudswerkzaamheden als zwerfvuil rapen en hooien van natuurgebieden. Daar ons gebied gedragen wordt door water, zijn we vaak met water in ons lichtwerk bezig.
Wij hebben als groep in een ceremonie kristallen gelegd in de veenrivier die ons (veen)gebied omringd. Daarbij hadden we een lange voorbereiding gedaan waarbij we onder meer in contact met de deva van het gebied kwamen en beelden kregen van de zwaarte van de aura en het verleden van de mensen in ons gebied.”
“Wat we doen is de aura van het gebied 1x per maand schoonmaken en via het universele energieveld, de lichtkoepel om het gebied onderhouden (die we in een ceremonie geactiveerd hebben), waarvan de kristallen de ankerpunten zijn en die tevens de omtrek van deze koepel aangeven.”
B.van B.

Hier vlakbij ligt de Heilige Wiese ook wel Engelswiese, Zigeuner Wiese of Judewiese genaamd. Het is altijd een open plek geweest in het bos en je hebt een prachtig uitzicht vanaf de Steinberg in het Boheemse landschap. De weide wordt goed  beheert door de boer.  De plaatsgeest zorgt voor de juiste initiatieven

In Nederland ken ik wel veel mensen die begaan zijn met de krachtplekken in hun omgeving. In Drenthe was dat vooral Jan Evert Musch die de oude Drentse stenen en vooral de hunebedden beschermde.

Laatst was ik in Stavoren waar een heel oud spiritueel punt ligt net buiten de kust.  Een plek waar proto Friezen al hun heiligdom hadden om de Grote Godin te eren, later Frya door de noord Denen die later omgevormd werd in een Iers christelijke gemeenschap. De rooms katholieken hebben vanuit Utrecht de plek later ingenomen met hun twee kloosters.  Daar lag ondermeer een Maria Magdalena klooster en een Benedictijner klooster  wat later door het water is weggespoeld.
 Baggerwerkzaamheden hebben de oude stenen structuren weggehaald maar de oude sferen en het oude punt is nog present en contact vriendelijk.  Resten van de stenen zijn nog aan te treffen langs de kuststreek zoals de noord pier.  Niet lang geleden zijn delen van deze oude cultusstenen door nieuwe steenstortingen deels bedekt.  Jammer.

Wat zijn de benamingen
- Nederlands: bewaarderhoeder van een plek, contactpersoon
- Engels; morrison; oude hoeder
                keeper

en wie heeft een suggestie voor een meer eigentijdse benaming

Wie wil  er meewerken aan een uitwisselend netwerk opbouwen van plekbeheerders in Nederland en Duitsland met het accent niet alleen op duurzaam fysiek beheer van de natuur diversiteit doch vooral het beheer van de subtiele diversiteit.

En schrijf me om je ervaringen te delen.




1. Ik wil meedoen en als eerste starten met een groepje betrokken hoedsters rondom enige krachtplekken in de bossen van Hattem (onder Zwolle)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten