zondag 11 januari 2015

Selb Drakenstad


Eerste vollmaan 2014
  
Eén van onze kennissen werkt  bij een natuurvoedingszaak in een nabijgelegen stadje Selb . Toen ze pas bij ons was onderzocht ik eens globaal de plaats waar ze werkte en constateerde; de winkel staat op een draken-uitstroompunt! Hum. Ze heeft deze informatie doorgeven aan haar werkgeefster die me zondag uitnodigde voor een bedrijfsonderzoek. Het was een  natte sneeuwrijke dag, niet aantrekkelijk om buiten te zijn. De winkel ligt niet ver van de plaatselijke aan Andreas gewijde kerk op een hoog punt. Naast de winkel staat de mooie pastorie.  Voordat ik op stap ging heb ik de draken een gouden bal gegeven waar ze even zoet mee waren. Ik wilde dat ze me niet te veel afleiden.
Eerst het gesprek met de beheerster die me direct vertelde dat haar naam ‘Grisu’ betekent; kleine groene draak. Een interessant feit maar hier niet van toepassing daar het rode draken zijn.  De zeer brede zone van het drakenpunt maakt dat de sferen vuur rijk zijn in positieve zin maar niet leefbaar om te wonen. Zo was slapen onmogelijk, evenals wat ze me vertelde voor de naast wonende dominees. Opmerkelijk was wel dat de woning relatief droog terwijl in de omgeving heel veel optrekkend vocht is.
                  

Ik ben  direct eens op onderzoek gegaan in dit drakenrijk wat hen hier zo bezighoudt. Ze maken namelijk een tamelijk verstorende indruk.
Het volgende verhaal werd me verteld. “Heel lang geleden [12e eeuw]verstoorden middeleeuwse kerkelijke meesters ons die ons gingen bestrijden. Onze uitgangen werden afgedekt en we konden geen kant op.  Later hebben we ons weer bevrijd maar we waren razend op de mens. We zijn nog steeds verbolgen op hen! We hebben trouwens die zes mannen na hun dood gevangen genomen en geketend opgesloten in onze heetste ruimten.” Oké een geval van vastzittend trauma met onmogelijkheid  de verbittering op te lossen. Ik vraag eens de hulp van een gouden aardedraak . Deze meldt hen: “Jullie hebben lang genoeg geleden, nu is het tijd om je te bevrijden. Laat de zielen los en dan geef ik bevrijding.”
De draken buigen zich allemaal over elkaar  heen  en na enige tijd van zo bij elkaar zitten,  zegt de hoofddraak: we doen het, we zijn het zat’. Plots vliegen de gevangen genomen zieltjes de lucht in omhoog . “ Dit is het enige wat ik wil”, zegt de gouden draak en verlaat weer de scene.
Ik zit in de auto voor de winkel om dit kontakt te bewerken en plots gaat de zon fel schijnen in het besneeuwde landschap. Een mooi natuurteken.  De draken leider zegt:  “we zullen niets meer tegen mensen doen.!” Ik geef ze  tot slot nog een gouden draken munt als beloning.

Terugkijkend  op dit gebeuren, was dit een Oer trauma van de stad Selb.  Drakenpunten zijn uitstroompunten voor de grote landschap drakenlijnen die vanuit Selb stromen. Selb kent nog meer van dergelijke punten ondermeer bij de Goudberg. Daar wordt  jaarlijks één van Europa ‘s grootste middeleeuwse festivals gehouden. Ze hebben pas ook de draak weer in scene gebracht. Passend. 
Afsluiting van drakenpunten was één van de strategieën van de kerkelijke magiërs om de oude krachten te bestrijden.  De verbitterde draken hebben trouwens er ook voor gezorgd dat  op 18 maart 1856  de hele binnenstad afbrandde.  
            

Drakenvuur inferno


De hele historisch binnenstad bestaande uit neringdoende en ambachtslieden brandde af met 221 huizen en 408 andere gebouwen waardoor 624 families dakloos werden (meer dan 3500 personen!) Opmerkelijk was dat twee gebouwen gepaard bleven waaronder een kerk.  Grote stadsbranden kwamen hier heel veel voor en worden in de folklore vaak ook verbonden met magie van de zigeuners. Ook al konden de draken  zich wel bevrijden, op aarde stroomde het daar niet meer en ging de drakenlijn in het vervolg door de luchtsfeer. Hoe het nu loopt verdient nader onderzoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten