zondag 18 januari 2015

Subtiele reptielen in het landschap

Op zondagmorgen bezoek bij draken, salamanders en hagedissen
Zondagmorgen op een mistige vriesachtige morgen in het nabijgelegen ‘toverbos’. Volg de voeten is het devies en loop door de velden en kom bij het grote bos. “een drakenworkshop houden” komt plots bij me op en mijmer over de inhoud. 
Zie plots rechts van me een reusachtige  vrouwelijk draak m’n aandacht trekken.  “Hier leven heel veel draken in dit gebied.” De draak  die zich ver boven de boomkruin verheft loopt schuifelend even met me mee. Het is een aardelucht draak, mooi gevormd met een lange reptielachtige start.
Honderd meter verder in het bos staart een salamander me plots aan. Zoiets heb ik in dit gebied nog niet aangetroffen.  Zijn tong gaat in en uit en houdt enige afstand van me. Het is ongeveer 4-5 meter lang en een halve meter hoog. “Wij zijn een heel bijzonder ras en waren hier al miljoenen jaren. Wij hebben onze eigen paden.” Deze salamander paden lopen op en in de aarde. ”Kom een keer in ons rijk” is de invitatie en loop wat verder het bos is en stop plots. Ze zijn schuchter en niet gewend aan contact en ze maken me daarom eerst schoon’. Hier in de aarde zit veel luchtvuur. Ik vervolg m’n pad door het bos naar de salamander aarde-toegang. Op de toegang ligt een subtiele grote steen en naar binnengaand moet ik een spiraalvormig pad volgen. Ik heb daar even geen zin in en teken een plattegrond; eerst verticaal de grond in, dan horizontaal en weer omlaag waar zijwaarts het salamander nest zit.  Het wordt straalsgewijs gevoed uit een dieper in de aarde lopende vuurbaan.  In het nest bevinden zich 12 salamanders met een 13e koning. “Nog nooit is iemand bij ons langs geweest” zegt de koning. Ik laat ze wat goudvuur ervaren dat ze niet kennen en ze heel blij maakt.
Ik loop terug naar de weg en plots staat achter me een reusachtige hagedis van zo’n 5 m hoog en 10 – 15 m lang.  Ik mag met hem meekomen en volg zijn pad terug het bos is.  Mijn intuïtie meldt me dat dit hagedissenland is. Plots is de grote hagedis in gevecht met een ander vijandige gezind reptiel en verticaal staan ze te vechten. Als het afgelopen is vervolgen we ons pad en komen bij een inzinking in het bos: “dit is onze toegang.” Ik teken de paden; eerst omlaag, dan zijwaarts, weer omlaag en dan bij een heel groot rijk; het hagedissen nest. Ze krioelen daar door elkaar.  “Dit is ons rijk en wij wonen hier ook al miljoenen jaren. Nu leven we ondergronds maar aanvankelijk bovengronds. In de christelijke fase zijn we vervloekt.” Ik maak hun vloek los en ze schieten opeens met zijn allen de lucht in waar ze verder gaan leven.  Ze zijn als het ware in een andere sfeer gekomen wat je ook aantreft bij de godinnen die ook veel in de luchtsferen leven. Dit is het toverbos.


De workshop deze zomer gaat dus over Subtiele reptielen in het landschap. Tijd juli 2015 en van zaterdag tot zaterdag in Schirnding. Wil je meer weten, laat het me weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten