woensdag 19 mei 2021

radiacale nederigheid in Grote Verbinding door Paul Kingsnorth


We willen heer en meester zijn over de aarde, we bouwen een globaliseringsmachine die de hele wereld kaalvreet, die de oceanen volstopt met plastic en steden vult met miljonairs en tentenkampen.

Magie biedt daar geen antwoord op, want ook magie gaat uiteindelijk, net als de moderne wetenschap, ook weer over controle, over hoe je de natuur kunt laten buigen naar je wil. Wat ik niet had beseft, is dat de enige uitweg uiteindelijk bestaat uit nederigheid. Overgave aan de Schepper.” De kern van het probleem is niet op te lossen met een andere politiek, een beter klimaatverdrag of een schonere technologie. 

“We zitten midden in de grootste uitstervingsgolf in 16 miljoen jaar tijd. We stevenen af op een afgrond. Corona zette ons even stil, maar intussen doen we er alles aan om de groeimachine weer op gang te krijgen. We kennen geen grenzen.”

“Voor wie nederig, radicaal christendom zoekt, is dat bemoedigend. De boodschap van Christus heeft niks te maken met machtspolitiek. Het is de radicaalste leer van de geschiedenis. We moeten elkaars voeten wassen, niet de aarde koloniseren. Christus daagde de macht uit, niet met revolutie of activisme, maar met opoffering. 

Simone Weil zei het zo: wie het zwaard opneemt, vergaat door het zwaard; wie het zwaard neerlegt, wordt gekruisigd.” “We hebben een machine opgetuigd die alles vernietigt, onze zeeën, onze bossen, onze culturen en onze relaties.

 We kunnen de machine bestrijden op zijn eigen voorwaarden, dus met machtspolitiek of activisme, maar dan worden we misschien wel wat we bestrijden. De andere optie, volgens Weil, is de weg van het kruis, van opoffering, van radicale nederigheid, zoals we in de Bergrede kunnen lezen.” 
 Wat dat concreet betekent? “Eenvoudiger leven, minder technologie gebruiken, meer weggeven, machtspolitiek afwijzen, je naaste liefhebben. En met naaste denk ik niet alleen aan de buurman, maar ook aan het bos in de buurt. Ik denk dat Weil gelijk heeft en dat we moeten kiezen uit deze twee opties. Het is rebellie of overgave, overheersing of dienstbaarheid. De machine of het kruis. Het zijn de enige alternatieven die er voor mij, na 25 jaar schrijven en actievoeren, nog overblijven.” Dat veel mensen tegenwoordig juist de tegenovergestelde beweging maken, van christendom naar een meer niet-religieuze spiritualiteit, weet Kingsnorth wel. Sommige vrienden zijn teleurgesteld in zijn ommekeer. “Ik ga het gesprek aan, in mijn essays, op mijn weblog. Maar ik heb hier niet rationeel voor gekozen. Er is een macht in me gekomen en die heeft de afgrond weggenomen. En het opvallende is: ik ken verschillende mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt. Ik heb echt het gevoel dat de Geest in beweging is in de wereld, juist in deze tijd van crisis.” 

 Wie is Paul Kingsnorth? 
Paul Kingsnorth (Worcester, 1972) was als journalist voor The Guardian en The Ecologist nauw verbonden aan de antiglobalistenbeweging, voordat hij zich volledig wijdde aan het schrijven van romans en essays. Zijn boek The Wake werd genomineerd voor de Man Booker Prize. Zijn laatste boek is Savage Gods. In het Nederlands verscheen zijn essaybundel Bekentenissen van een afvallig milieuactivist. Met zijn vrouw Jyoti en hun twee kinderen woont hij in Ierland. 
 
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/schrijver-paul-kingsnorth-vond-het-christendom-een-verrotte-religie-en-toen-werd-hij-gehaald-door-christus~bc72af59/

kijk ook eens naar
https://liamthatcher.com/2021/03/22/seven-minutes-on-christ-and-creation-from-paul-kingsnorth/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten