De ‘Vlieghende Groene Draeck’ was een middelgroot oorlogschip van de WIC vernoemd
naar het vliegende fabeldier en beroemd door haar gebruik. Bij de bouw van het
schip werd het fabeldier steeds meer verbonden
en uiteindelijk ingewijd bij de scheeps wijding en het verankerde zich
op de voorplecht. Iets wat bij de Vikingdrakenschepen zichtbaar werd gemaakt
door de drakenkop op de voorsteven.
De traditie om subtiele
wezens te vernoemen naar krachtdieren is heel oud en past in de Friese
scheepvaart tradities, die het weer gemeenschappelijk hadden van de
noordelingen.
Scheepsdoop
Het
principe van de scheepsdoop of een soortgelijk ritueel bij de tewaterlating van
een schip is al eeuwen oud, en komt reeds in veel oude culturen voor.
De oude
Egyptenaren, Grieken en Romeinen
riepen bijvoorbeeld hun goden, en dan met name de zeegoden, op om de bemanning
van het schip te beschermen. In Griekenland dronk men bij de plechtigheid wijn als eerbetoon aan de
goden, en goot water over het schip als teken van zegening. Er werden ook altaren meegenomen aan
boord. Dit gebruik bleef tot in de middeleeuwen gebruikelijk. Ook de christenen en de joden gebruikten wijn en
water bij de scheepsdoop wanneer ze aan God vroegen de bemanning te beschermen.
In het Ottomaanse
Rijk werden gebeden aan God opgezegd en schapen
geofferd bij de scheepsdoop. Volgens sommige bronnen zouden de Vikingen zelfs
mensenoffers hebben gebracht om de zeegoden gunstig te stemmen.
Hoewel het
principe van de scheepsdoop tot in de middeleeuwen doorging, leek de reformatie er een tijdje
een einde aan te maken. In de 17e eeuw bijvoorbeeld waren Britse scheepsdopen
een seculiere zaak. Hoe de scheepsdoop van ‘Nederlandse’ oorlogsbodems
plaatsvond is niet bekend (wie weet hier meer van?)
Hoewel wijn traditioneel
gezien de drank is waarmee een scheepsdoop wordt voltrokken, zijn er ook andere
dranken gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn whisky en brandwijn. Het
gebruik van champagne
voor de scheepsdoop deed zijn intrede in de 19e eeuw.
Scheepsgegevens van de ‘Vlieghende Groene Draeck’
Het oorlogsschip werd
in 1623 gebouwd voor 26 kanonnen en een bemanning van 125 personen met
een laadvermogen 220
last in 1629: 150. Het schip is na acht jaar in 1631 verongelukt. Oorlogsschepen
hadden geen lange gebruiksduur.
Kapiteins wisselden van
schepen afhankelijk van hun geschiktheid en beschikbaarheid
Kapiteins van de Vliegende
Groene Draak waren:
-1625 de eerste kapitein
Jasper Liefhebber
- 1628 Bartholomeus de Jongeboer te Hellevoetsluis
- 1629: Piet Heyn/Maarten Harpertsz Tromp.
Piet Heyn' s graf
Het schip is mogelijk ook betrokken bij de
verovering van de Zilvervloot – in het Spaans “Flota de la Plata”. De
verovering van het kapitaal bracht Piet Heyn ware heldenverering, op
massahysterie af. Tot zijn grote ergernis. Ter ere van de WIC en Holland werden
zijn daden uit en te na geromantiseerd. Na zijn terugkeer in Holland nam Heyn
ontslag bij de WIC en trad in maart 1629 in dienst van de Staten van Holland.
Prins Frederik Hendrik en de Staten zagen in hem dé man om de
Duinkerker kapers (met Spaanse kaperbrieven) aan te pakken, die dicht bij huis
de Hollandse koopvaardij- en vissersschepen veel schade berokkenden.
Op 29 mei 1629 vertrok
hij met een eskader uit Hellevoetsluis, met zijn schip de Vliegende Groene
Draak, tegen de Duinkerker Kapers. Die bleken zich echter nog niet op zee te bevinden.
Op 17 juni onderschepte hij
echter drie Oostender kaperschepen. Zoals zijn gewoonte was schoof hij zijn
schip tussen twee kaperschepen in, toevallig die van de admiraal en
viceadmiraal van de Oostendse vloot, om ze beiden tegelijkertijd de volle laag
te geven. In dit geval liep het slecht af. Een achtpondskogel raakte hem na een
half uur in de linkerschouder en hij was op slag dood. Dat het gevecht niet
verloren ging, maar de Nederlandse vloot toch succes opleverde was te danken
aan de vlaggenkapitein van het admiraalsschip, Maarten Harpertsz Tromp. Deze
zou later uitgroeien tot een belangrijk admiraal. Maar alle drie de
kaperschepen werden genomen en de bemanningen ervan werden op last van Tromp
ter plekke opgehangen.
Scheepsgraf
Op 2 november 1631
verongelukte het schip bij het uitzeilen
van de Wielingen. De Wielingen
is de zuidelijke hoofdgeul die naar de Westerschelde voerden Deze
verloopt niet ver van de Vlaamse kust, ongeveer van Wenduine tot Breskens behoorde mogelijk
tot de eigen wateren.
De subtiele draak die
verankerd zat aan de voorplecht leefde nog bij het schip en is nu bevrijd.
Doorleving van dit roemrijke
schip
De Groene Draeck is het privéjacht van prinses Beatrix, genoemd naar het oorlogsschip uit 1623, de Vlieghende Groene Draeck dat onder andere het vlaggenschip was van Piet Hein, met als kapitein vaak Maarten Tromp. Het huidige jacht bevat een mastschild met houtsnijwerk waarop het originele schip is afgebeeld.
De Groene Draeck is een lemsteraak die in 1957 werd gebouwd in de
scheepsbouwhal van De Amsterdamse Scheepswerf G. de Vries Lentsch Jr. te Amsterdam. Tegenwoordig
ligt het jacht in de haven van Muiden.
Het schip heeft nog een heuse
subtiele groene draak op de voorplecht en op het roer is een draak afgebeeld.
Andere vliegende draken
schepen
Vliegende Draak (1627)
(ook
Vliegende Draeck en Vliegende Draek)
Scheepstype
|
Jacht
|
Bouw
|
gebouwd in 1627 voor de
Kamer van Enkhuizen op een werf in Enkhuizen
|
Gebruikt
|
in gebruik bij de VOC vanaf
1627 tot 23/10/1627
|
Laadvermogen
|
160 last (320 ton)
|
Vragen:
- waar is het schip gebouwd
- is een afbeelding van dit
schip bekend?
- en is het scheepsgraf
gelokaliseerd en onderzocht
de Gulden Draak van Gent
Volgens de legende sierde de
vergulde draak de voorsteven van het schip waarmee de Noorse koning Sigrid
Magnusson in 1111 op kruistocht voer. Hij schonk het beeld aan de keizer van
Constantinopel (het huidige Istanboel) om het op de koepel van de Aya Sophia te
plaatsen. Een kleine honderd jaar later liet de Vlaamse graaf Boudewijn IX het
pronkstuk overbrengen naar onze gewesten waar de Noorse draak uiteindelijk in
handen viel van de Bruggelingen. Na de slag op het Beverhoutsveld in 1382
haalden de Gentenaars de draak als oorlogsbuit binnen en plaatsten die op het
Belfort. Het Belfort was de plaats waar de gemeentelijke charters bewaard
werden. De draak moest deze beschermen en stond tevens symbool voor de
vrijheid en de macht van de stad.
Bij een dergelijk imposant
symbool dat al meer dan 6 eeuwen standhoudt, hoort een al minstens even
indrukwekkend bier. Zoals de draak aan de top van de stad prijkt, behoort
Gulden Draak al jaren tot de wereldtop van de bieren.
Bronnen; internet en eigen waarnemingen
Momentaan ben ik op onderzoektour langs de Zuiderzee eilanden. Op de dagexcursie in augustus zal ook centraal staan het schipwezen. Wil je mee laat het me weten.
Hoiii, waar heb je alle informatie vandaan, want ik moet voor school een onderzoek doen over een schip en toen kwam ik uit op de Vlieghende Groene Draeck, maar ik kan er bijna geen informatie over vinden. Heb jij misschien nog wat bronnen?
BeantwoordenVerwijderenGroetjes,
Anoek
hij die zoekt,vindt!
BeantwoordenVerwijderen