In Duitsland wordt politiek met scherp geschoten.
Een laatste interessante uitspraak is van
CSU Alexander Dobrindt,
Bundesverkehrsminister, die het woord "Rhetorischer Neandertaler”
hanteert voor Hofreiter, Chef van de Groenen.
Het gaat om de wens van de Groenen een limiet te
stellen aan de fossiele verbrandingsmotor 2030, waar de CSU met haar belangen in de
automobiel industrie nog lang niet aan toe is.
De crème de la crème van de Duitse auto industrie heeft naar
het zich laat aanzien heel lang kartelvorming gekend – meer dan 20 jaar- en
uitlaat gassen jarenlang gemanipuleerd. Nu willen de mensen schone lucht steden
waar de lucht soms al lang niet voldoet aan de Europese normen.
Het lijkt erop dat de auto industrie te lang heeft
ingezet op de verbrandingsmotor die haar langste toekomst heeft gehad. Nu gaat het om te bepalen wat is de einddatum
van de begrafenis is van de geliefde Duitse diesel explosieauto.
Komende week is een belangrijke week waar harde
noten worden gekraakt tussen de tot nu toe te lakse overheid, de zich sterker
makende steden met lucht vervuilingen problemen en zelfs een dieselauto verbod willen
invoeren en de automobiel industrie die in de beklaagden bank zit en zeker aan
het kortste eind zal trekken. Made in Germany heeft nu te maken met zijn zelfgemaakte schaduw.
Uitspraken over de gaande transitie door transitieprofessor
Jan Rotmans
Dutch Research Institute for Transitions (DRIFT), Erasmus Universiteit in Rotterdam.
“Wat ik versta onder
‘verandering van tijdperk’ is een tweedelige revolutie. Maatschappelijk gezien,
dus dat wij op weg gaan naar een andere maatschappelijke ordening: van top-down
centraal naar bottom-up decentraal. Dat betekent dat burgers zich in allerlei
verbanden gaan organiseren. Dat is één. Die maatschappelijke kanteling is heel
ingrijpend. Schuiven we nog voor ons uit, maar is volop gaande.”
"De economische
kanteling zie je daarmee gelijk opgaan en die heeft twee aspecten. Een ander
soort ondernemerschap op weg naar andere waarden dan alleen maar financiële
waarden genereren. En ten tweede de disrupties die op ons afkomen. "
“Maar ik zie het wel als
instrumenteel, om verder te komen in die transitie. Hoe meer disruptie in deze tijd van chaos, hoe groter de kans dat we een
snelle overgang kunnen maken naar die andere economie en samenleving.
"De
economische kanteling zie je daarmee gelijk opgaan en die heeft twee aspecten.
Een ander soort ondernemerschap op weg naar andere waarden dan alleen maar
financiële waarden genereren. En ten tweede de disrupties die op ons afkomen.
"
“En dat zijn er in dit
tijdperk verrassend veel. We onderscheiden er zo’n twaalf, en die hebben ingrijpende gevolgen voor de
verdienmodellen van bedrijven. Ik heb het dan over digitalisering,
robotisering, de 3D printer, blockchain, nanotechnologie, kunstmatige
intelligentie, biotechnologie ... Allemaal disruptieve technologieën die de gebruikelijke gang van zaken onder druk
zetten.”
Bron; http://www.bloovi.be/nieuws/detail/jan-rotmans-het-zijn-niet-de-grootste-en-slimste-maar-de-meest-wendbare-bedrijven-die-overleven
Geen opmerkingen:
Een reactie posten