woensdag 23 april 2014

Wordt een Universeler mens academicus!
Aan de basis leven ervaar ik hier ook een fenomeen dat ik ook in het groot herken. Het groter en ingewikkelder worden van het menselijk systeem. Een beambte van een overheidsorgaan belast met monumentenbeheer kwam gisteren vertwijfeld en geĆ«motioneerd langs met de  vermelding;  ik verlies mijn job en moet me bezig gaan houden met niet monumentenwerk, terwijl een jurist mijn job krijgt. Ik heb veel met hem te maken gehad i.v.m. de renovatie van m’n huis en heb het als heel prettig ervaren dat hij compromis berijd was en ook rekening hield met mijn belang. Hi j stond soms zelf als het ware meer aan de kant van de monumenten eigenaar dan aan de bureaucratische zijde. Nu vreest hij dat een bureaucraat zijn positie gaat innemen, een jurist die strikt de regels zal naleven. Twee posities; de veralgemeende afstandelijke regelgeving gehandhaafd door academici of de subjectieve burger. Door de academisering van de wereld wordt de overheid hier steeds ingewikkelder en staat verder af van de praktijk laat staan dat het dienstbaar is aan de burger.  Hoe academischer een samenleving wordt hoe onpersoonlijker de brug wordt, is mijn stelling.
In de geomantie tref je ook het dilemma aan van de regelgeving, versus sit:  zo dient het hier te zijn volgens dit model als bijvoorbeeld in de feng-shui voorgesteld wordt of de praxis in dit moment met haar positioneringen.  Sta je aan de kant van de theorie –het denkbeeld, de regelgeving-  of de dienstbare ontmoeting in het hier en nu . Academici kunnen nog veel leren van het alledaagse leven en laat ze vooral praktisch empatiser worden. Zo wordt het menselijke veld meer menselijker.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten