maandag 2 december 2024

de Percht is weer terug: de wintervariant van de Grote Godin!

Je ziet in deze omgeving in Noord-Beieren steeeds mer de terugkeer van Krampus, of de Percht; afzichtelijk geklede mannen in optocht die angst aanjagen. 
Het betreft eigenlijk in deze adventstijd de opkomst uit de Nederwereld van de vrouwelijke Zwarte Godin. In christelijke tijd werd ze in het Fichtelgebirge Zwarte Percht genaamd en rond deze tijd kwam ze op m'n hof ook boven. Helaas is deze vrouwelijke schikgodin door mannen weer overgenomen die schrik aanjagen, maar het is goede kracht en  het is een overgangs aspect van de Grote Godin, die in rust geeerd kan worden.

Het goede nieuws is, ze komt weer boven en heeft geen oud-chrstelijke angst riten nodig! De gang in de duisternis, het donker is een juiste weg om aan te zien en te ontmoeten: de eigen negativiteit!Eigenlijk is haar gestalte van Zwart Licht, een lichtvorm voorbij Aether-Licht en Kristal-Licht en minder van glas als Kosmisch-Licht, Stil-Licht en Eenheids-Licht (non duaal van aard). Maar wie kent deat onderscheid nog in de waarneming. de meesten blijven hangen in Zon-materieel Licht!

Zie hoe kramptachtig men er in Oostenrijk meer omgaat: https://www.facebook.com/reel/583650637477225

zie ook eerdere artikelen over dit verschijnsel: schrijf percht in de zoekmachine


Peruchty, Tsjechië, 1910


wiki

Haar naam is waarschijnlijk uit het Hoogduitse peraht (= hel, glanzend) ontstaan en betekent 'de glanzende', 'de schijnende' of 'de schitterende'. Anderen gaan ervan uit dat de naam een Keltische oorsprong heeft.[1]

De vroegste vermelding over Perchta stamt uit de dertiende eeuw, maar mogelijk wordt zij al genoemd in teksten uit de elfde eeuw.[2] Taalonderzoek wijst uit dat de naam Perchta terug te herleiden is tot de Tweede Germaanse klankverschuiving. Jacob Grimm beschreef Vrouw Bercht, een vrouwelijke geest uit de tiende eeuw. Zij droeg een wit kleed en controleerde het spinnen en weven. De cultus van Perchta wordt genoemd in De decem praeceptis (1439) en de Thesaurus pauperum (1468). Latere kerkdocumenten brachten Perchta in verband met DianaHerodias en Richella and Abundia.

Grimm bracht Perchta in verband met de Witte Vrouwen (denk ook aan de witte wieven), die in heel Europa bekend zijn.

Hedendaagse volkskundigen staan echter zeer wantrouwend tegenover oudere theorieën die een direct verband leggen tussen voorchristelijke gebruiken en 19e-eeuwse folklore.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten