zondag 18 maart 2012

Sterrenbeeld zwaan uitgebeeld in heiligdommen, ook in Nederland. Wie helpt mee dit verder uit te zoeken?


Een aantal jaren geleden had ik een workshop over het thema het noorderkruis; het sterrenbeeld zwaan. Zwanen hebben me altijd al gefascineerd in de Nederlandse mythologie. Daar ik geboren ben in het oude nederlandse zwanengebied van de grote rivieren. 

Vandaag zag ik een video met ondermeer Andrew Collins die het boek heeft geschreven ‘Cygnus mystery”. Hij stelt dat vele oude cultusplaatsen zijn georiĆ«nteerd op wat wij hier in het westen noemen het sterrenbeeld Zwaan. De video beschrijft zijn zoektocht op het plateau van Gizeh, naar de historisch bekende catacomben onder dit plateau. De video beschrijft de bevinding dat de drie grote piramiden niet zijn georiĆ«nteerd op de gordel van Orion maar op de drie vleugelsterren van het zwaansterrenbeeld. Op de plaats van de grootste ster Deneb, de staart van de zwaan, bevindt zich een ogenschijnlijk kleine tombe die Collins de vogeltombe noemt en die een doorgang heeft naar een ondergronds grottenstelsel. Opmerkelijk dat het sterrenbeeld zwaan in  Egypte verbonden is met de havik en de ibis en zodoende een relatie met Horus en de wijsheidsgod Hermes.

In Nederland heb ik een sterk vermoeden dat drie romaanse middeleeuwse kerken gebouwd zijn naar dit sterrenbeeld om zo mogelijk de Friese stamgod zwaan te ontkrachten. Ik ben op zoek naar iemand met astronomische kennis die ervaring heeft in de hemelse projectie op het aardoppervlak om dit vermoeden te bevestigen. Wie kent een deskundige?

Om de video te bekijken zie op You Tube UFOTV Presents...: The Secret Caves of Giza

Geen opmerkingen:

Een reactie posten