maandag 31 augustus 2020

elke tijd zijn eigen menselijk gebruik

 



Genius loci:
geëerd zij je plek, je herinnering, memoreer ik. Dat is lang geleden dat mensen contact met me opnemen! Geëerd zijn jullie. Ik ben een hele oude riten plek, Oeroud. De neanderthalers kwamen hier al bij en dronken uit m’n schoot. Het water gaf hen kracht. Andere volkeren deden andere dingen, zoals het offeren van baby’s. Of het te dopen of liggen op de steen. Weer andere volkeren vierden er hun huwelijkse verbinding en lagen in de steen. Meest recent is het gebruik door de steenhouwers.

De steen is hier na de voorlaatste ijstijd gekomen. Altijd trok het mensen en dieren aan die het water eerden. Let op m’n vorm; een grote Moederschoot, vruchtbaarheid. Baby’s werden hier geboren, mensen geofferd, gevangenen onthoofd. Alles om mij te eren dat ik voorstel en dat is gewoon een steen met een Oervorm.

Hoe ontstaan, wil ik graag weten? Niets menselijks vreemd maar deels natuur, deels menselijk. Grotendeels menselijk in de natuurlijke uitslijping. Men noemde mij de Moeders Mond. Altijd trok het mensen, zoals nu die zich verbaasden over mijn vorm en inhoud.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten