donderdag 23 december 2021

Een alchemist die goed schilderen kon!

Men noemt het extreem zeldzaam, mid 17e eeuws van een onbekende maker. Zo zeldzaam dat het niet publiek verkocht mocht worden, dat op het programma stond en een tijdelijke export verbod kreeg in Engeland. Een volwassen donkere en lichte gezichts dame. Het wordt genaamd ‘allegorische schildering van twee vrouwen, Engelse stijl. Het lijkt wel alsof ze elkaars spiegelbeeld zijn in haardracht, kleding, juwelen en make up met ornamenten die volgens de kenners ‘een teken van trots’ uitbeelden en passen in dat tijdsbeeld. Naar blijkt is er één soortgelijke afbeelding bekend. Ik noem het een alchemische spiegelbeeldige uitbeelding met Oersymbolen op het gezicht, zoals halve maan, pentagrampuntig met kern. Swastica op voorhoofd dat rechtsom gaat, S vormig ornament, en een punt en streep. Geometrische energetische figuren op het aangezicht en vormend twee lijnen aan de beide zijden van de neuslijn met een streep op een neuszijde. Totaal 7 ornamenten die naar het lijkt later op de schilderings proces zijn aangebracht. Zeven, het getal van heiligheid. Nu de betekenis. Is het fysiek ornamentair of subtiel energetisch, een uitdrukking van de schaduw van het witte uiterlijk. Ik houd het op het tweede. Zeer interessant en betekenisvol is de wijzing van de ‘zwarte’ hand naar de ‘witte’ persoon. En waarom is heeft het zwarte gezicht en lagere kinlijn en een volumineuzere schouwderlijn, terwijl, schedel, ogen, neus en mondlijn gelijk zijn? En waarom is de ‘zwarte ‘uitbeelding grover dan de fijner weergegeven ‘witte’ figuur, die rechts staat uitgebeeld aan de dominante zijde? In elk geval passen de ornamenten van de lichte vrouwe beter op zijn lichamelijk plaats dan die van de donkere vrouwe: maan op linker zijde, en bij de donkere vrouwe op de rechterzijde. En waarom draagt de lichte vrouwe het pentagram omgekeerd en de donkere vrouwe goed georienteerd. Of is het meer? Ik houd het erop dat het geen twee reele personen zijn maar een boodschap in zich draagt, waarbij de ‘lichte’ vrouwe een reeele persoonlijkheid was. Een polariteiten uitdrukking van licht en donker, fijn en grover, distinct en instinctief. https://edition.cnn.com/style/article/britain-painting-export-bar-intl-scli-gbr/index.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten