donderdag 29 november 2012
wordt weer een eigentijdse bodhisattva
In de oude Zenboeddhistische tradities kende men de vier grote Bodhisattva geloften: Shu jo mu hen sei gan do
Bon no mu jin sei gan dan
Ho mon mu ryo sei gan gaku
Butsu do mu jo sei gan jo.
In het Engels: “Sentient beings are numberless; I vow to save them all.
Desires are inexhaustible; I vow to end them all.
The Dharma Gates are infinite; I vow to enter them all.
The Buddha Way is unexcelled; I vow to attain it completely.”
De Zen meester Sent-ts’an, ca 700C.E. heeft eens gezegd: If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between “for” and “against” is the mind’s worst disease”.
Vanmorgen hoorde ik in TED Talks de psycholoog Jonathan Haidt spreken over de morale matrix van onze aangeboren hersenenvastigheid bestaande uit de aspecten: “harm/care, fairness/reciprocity, ingroup/loyaliteit, purity/sanctity”. In de politieke moraal zijn het vooral de laatste twee punten die veel strijd geven terwijl over de eerste drie punten in liberaal/linkse, conservatieve en midden politiek veel overeenstemming is. Het groepsgebeuren waarin we ons bewegen neigt historisch weer steeds om ons af te zetten tegen andere groepen en vooral de waarheid geweld aan te doen.
Jonathans advies is om uit deze vijf vastgelegde hersenspinsels te komen en te streven naar waarheid en openheid i.p.v. afgeslotenheid
Een sociale, intellectule en spirituele openheid vereist m.i. wel een nieuwsgrierigheid en om voorbij het morele oordeel te staan. De oude oosterse religies geven goede hints. Eigenlijk is het vooral een pleidooi om werkelijk te ontmoeten het medeschepselijke, niet alleen de mens maar vooral al dat gene dat ons materieel en subtiel omgeeft.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten