Oftewel hoe breng je ‘negatieve
plekken voor mensen onder de aandacht van toekomstige generaties?
Ze schrijft: “ Een
voorbeeld is te vinden in Japan. Honderden jaren geleden plaatste de bevolking
daar stenen om hun nakomelingen te waarschuwen voor tsunami's. In de bergen
werden boodschappen gehakt als 'bouw geen huizen onder dit punt'. Op veel
plaatsen werden de waarschuwingen genegeerd. Met de nieuwste technologieën
kunnen we een tsunami op tijd voorspellen, was de gedachte. Het waren deze
huizen die in 2011 werden weggespoeld.”
Afschrikwekkende stekels
hadden moeten waarschuwen voor een berging van kernafval in Nieuw-Mexico. Dit
plan is niet uitgevoerd. © RV
"Atomische priesters
Wetenschappers uit
verschillende sectoren breken hun hoofd over dit dilemma. Voor het eerst in de
jaren tachtig, toen het Amerikaanse ministerie van energie een oproep deed.
Aanleiding was de mogelijke aanleg van Yucca Mountain, een berging in Nevada
die door protesten nog altijd niet in gebruik is. Ingenieurs, antropologen, architecten,
taalwetenschappers en kunstenaars kwamen met oplossingen. Hun antwoorden laten
zien hoe groot de uitdaging is.
De Zwitserse natuurkundige
Emil Kowalski pleitte ervoor om van de bergingsplaats een technisch hoogstandje
te maken. Het openen zou zo ingewikkeld moeten zijn, dat een beschaving die
hierin slaagt, ongetwijfeld ook slim genoeg is om het gevaar van nucleair afval
te begrijpen.
Thomas Sebeok liet zich
als linguïst inspireren door het katholieke geloof. Religie, zo bedacht hij,
gaat dankzij rituelen en instituties al tweeduizend jaar mee. Om mensen uit de
buurt van bergingsruimtes te houden, zouden daarom verhalen de ronde moeten
doen over een speciale plek waar mensen niet mogen komen. Een 'atomisch
priesterschap' moet de verhalen in leven houden. Alleen de priesters, een groep
natuurkundigen, zouden de waarheid van het kernafval kennen.
Wellicht niet de meest
realistische, maar wel de origineelste oplossing, was afkomstig van schrijver
Françoise Bastide en taalexpert Paolo Fabbri. Zij bedachten de 'Ray Cat'. Omdat
katten al duizenden jaren dicht bij mensen leven en mythes eeuwen kunnen
overbruggen, pleitten zij voor het fokken van katten die in de buurt van
radioactieve straling van kleur veranderen. Volksverhalen over het gevaar dat
de katten detecteren, zouden via poëzie, liederen en schilderijen worden
overgebracht van generatie op generatie.
De ingestelde werkgroep
presenteerde uiteindelijk een minder wild idee aan het ministerie. Bovenop
Yucca Mountain moest een monument komen. Op grote, stenen pilaren zou in alle
talen worden geschreven wat zich hier onder de grond bevond. Technische kennis
moest in bibliotheken over de hele wereld worden vastgelegd, zodat die niet
verloren kon gaan."
Hoe vorm te geven?
"Archeoloog van de toekomst
Als archeoloog weet Cornelius
Holtorf voor welke uitdagingen deze wetenschappers stonden. Hij heeft immers
ervaring met het ontcijferen van eeuwenoude informatie. Zijn kennis gebruikt
hij nu om te bedenken hoe een waarschuwingsboodschap millennia kan overbruggen.
"We staan voor drie
moeilijkheden", vertelt hij vanuit Zweden, waar hij aan de Linnaeus
University werkt. Ten eerste moet de boodschap worden overgebracht op een
medium dat meer dan tienduizend jaar meegaat. "Je kunt wel een monument
bouwen, maar welk materiaal houdt het zo lang vol?" Finland is als eerste
Europese land gestart met het graven van een diepondergrondse berging.
"Maar de verwachting is dat hier over vierhonderd jaar een ijstijd
uitbreekt. Dan blijft geen monument overeind staan."
Dan de tweede uitdaging.
Als de geschreven boodschap de tand des tijds overleeft, is het nog altijd de
vraag in welke taal die boodschap moet worden opgetekend. De kans is klein dat
onze talen over tienduizend jaar nog steeds bestaan. En zelfs het gebruik van
pictogrammen en symbolen is niet universeel.
Ten slotte, vervolgt
Holtorf, is er nog de culturele context waarin de boodschap wordt begrepen.
"Zelfs als ze in de toekomst onze taal ontcijferen, is de betekenis aan
interpretatie onderhevig." Een voorbeeld is te vinden in Japan. Honderden
jaren geleden plaatste de bevolking daar stenen om hun nakomelingen te
waarschuwen voor tsunami's. In de bergen werden boodschappen gehakt als 'bouw
geen huizen onder dit punt'. Op veel plaatsen werden de waarschuwingen
genegeerd. Met de nieuwste technologieën kunnen we een tsunami op tijd
voorspellen, was de gedachte. Het waren deze huizen die in 2011 werden
weggespoeld.
Holtorf is stellig.
"Het culturele vraagstuk is onoplosbaar. Je kunt de toekomst niet
voorspellen. We hebben geen idee aan wie we onze boodschap richten, we weten
zelfs niet of het om Homo sapiens gaat." Hij pleit ervoor radioactief
afval als cultureel erfgoed te behandelen. "We moeten ervoor zorgen dat
mensen interesse houden in de grondbergingen, zodat zij iedere dertig jaar
terugkomen op het thema en de boodschap aanpassen aan de tijd.""
Het artikel legt de nadruk op vorm en taal maar ze vergeet dat onze
voorouders een andere taal spraken; ze begrepen de taal van de subtiele
waarneming en het geheugen in het landschap. Een taal die nog steeds te leren is, maar
weinigen zich in willen oefenen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten