donderdag 31 oktober 2019

gedenk de achtergeblevenen


Morgen is het in de katholieke traditie Allerheiligen en overmorgen Allerzielen, de dag dat de doden herdacht worden. 
Volgens berekeningen zouden rond de honderd miljard mensen op deze planeet eerder zijn gestorven.

Dat er zoveel mensen op deze planeet zijn, heeft deels te maken met de onverwerktheden die achter zijn gelaten door de toenmalige levenden. Terugkomen, incarneren, is deels nodig om onverwerkte, onafgeronde zaken te completeren.

Afgerond sterven is een aspect van geestelijk leven. In de andere wereld hangen ongelooflijk veel niet overgegane zielen of zieledelen,  die eigenlijk begeleiding nodig hebben vanuit de mensen wereld die deels kunnen staan in deze realiteit en deels in de andere. En oude taak van de lokale geestelijkheid.
De geestelijke wereld kan de gebonden doden soms niet helpen. Daarom zijn veel mensen niet compleet en hangen delen van hun ziel, om het maar plastisch te zeggen, ergens rond.

In oude tradities gingen ingewijden daarom naar die plekken toe waar delen van hun eigen totale ziel achter zijn gebleven. Niet altijd vanuit traumatiek daar het ook een bewuste keus was om te blijven voor het nageslacht op een plek, een huis of wat dan ook dat aantrok. Ik herinner me dat de binnenstenen van Stonehenge, de wijze stenen, daardoor sterk belevendigt en mensen ondersteunend zijn.

Gedenk de eigen zieledelen die ergens zijn en de medemensen.

In het verleden had ik hier in de kop van Beieren eens de volgende ervaring. Ik zat alleen in wat nu de gastenkamer is. De deur ging open en een donkere geestelijke gestalte vroeg: vanavond om acht uur word je buiten verwacht. Oke. Toen ik op dat tijdstip buiten was zag ik voor me een grote groep donkere schimmen en een woordvoerder zei: wij zijn nazi’s en weten niet waar we naar toe moeten. Verdwaalde zielen ongeacht hun verleden verdienen hulp en begeleiding!

Als ik met m’n leermeester onderweg was zei hij soms: kijk daar hangt een spirit en daar woont de persoon die dat toebehoort. Of kijk daar is een spirit die onverwerkt is gestorven en op z’n overlijden of ongeval plek blijft hangen. Als hij die dan hielp, was de hoofdziel ongelooflijk blij en dankbaar.
En ken je niet het voorval dat honden bij de sterfplek van hun baasje blijven hangen? Een deel of de gehele ziel is dan nog op die plek gebonden/verbonden en de hond niet dat waar dat zijn baasje daar geestelijk nog is

Eens liep ik in een bos en zag in de subtiele wereld een schaapherder met zijn schapen lopen. Thuis vertelde ik het een andere vriend en die zei: die heeft hulp nodig want die blijft dolen ondanks het feit dat die herder fysiek al lang dood is.

Het opschonen van de subtiele wereld waarin wij leven maakt deze werkelijkheid aanzienlijk rustiger. En het is een persoonlijke weg om de eigen hangende stukken terug te halen. Dat was ondermeer de reden dat ik hier in het Fichtelgebirge zit!

1 opmerking:

  1. dank je wel dick. ik had vannacht een ervaring van een fam.lid die in de slag om de beresina is omgekomen. franse leger. ik begreep vannacht al de heling die plaatsvond en ben heel blij met de bevestiging die je me via dit blog stuurt. doeg, tot gauw, thera niet voor plaatsing ajb

    BeantwoordenVerwijderen