zaterdag 4 augustus 2012

Waterleiding zoeken met de hand

Gisteren was er een grote hektik op de hof. Twee mannen van een grondfirma kwamen een nieuwe waterleiding aanleggen. De oude leiding moest vervangen worden. Een grote kraan groef een diepe geul om eerst de oude leiding te zoeken en te volgen. Bij de straat werd in de voortuin ook een diep gat gegraven om de leiding te traceren. De precieze loop was niet bekend ook al stond het op de kaart wel aangegeven, doch die zijn ook niet altijd nauwkeurig. Ik vroeg Ricardo: hoe weet je nu waar jij moet vragen? Intuïtie door jarenlange ervaring, zei hij, dus ik liet hem zoeken. Na enige tijd en een gat van bijna 2 m diep zei ik tegen hem; laat mij nou eens? En feilloos liep ik de leiding af en zei; hier moet je graven. Na een kwartier ja hoor; op 1.80 m diepte. Hoe doe je dat nou zei de ander? Ben je soms helderziend en hoe kun je meten als het water niet loopt? Tja….In elk geval was zijn volgende praktische vraag; kun je in mijn tuin ook een waterbron zoeken? Wat heerlijk praktisch zijn ze toch hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten