Het is elke keer
weer een verrassing om op stap te gaan in m’n omgeving met geïnteresseerde medebewoners. Gisteren waren
we in Dürnberg, een klein dorpje ten noorden van Roslau in het Fichtelgebirge. Drie gasten kwamen uit dit dorpje en een komt
hier al zo’n twintig jaar, maar was nog nooit echt op de berg zelf geweest.
De benaming
‘Dürnberg’ verwijst naar dorre berg, waar zeg maar weinig op groeit. Het is een
granieten heuvel van 635 m hoogte die zo’n
100 meter boven het landschap uitrijst. Een naaldbos bedekt haar kruin en aan
de noordoostzijde ligt de kleine gemeenschap, die ik dateer uit de 15e
eeuw. De plaats is benoemd naar de berg,
die naar ik inschat stamt uit de late Middeleeuwen -11/1200- toen de berg
magisch werd gebruikt voor enkele eeuwen. Christenen noemde het toen ‘duivelse
berg’ vanwege deze praktijken met de zwarte kant van de berg. Doch daarvoor was
het voor de Slavische bevolking van 300 BC tot 1100 AD ‘ de berg met de vele gezichten’, een spiegelberg vanwege haar zwarte
Spiegel. Een pre-Slavische benaming voor de Keltische groepen was meer ‘Zwarte berg’. Zwarte Bergen zijn in de geomantie
bekende fenomenen, die subtiele rommel –lees restproducten- uit de omgeving absorberen.
Zwarte berg of beter gezegd Saturnusberg
tref je meer aan in deze streek ondermeer in de huidige benaming van “Nachtberg’
en Oberberg’. Verbinding die passen in een driehoek-structuur die hier door
meer energetici zijn herkend.
Als je de berg haar
juiste benaming teruggeeft, gaat het reageren en wordt de berggeest weer
wakker, actief. Dit tweekoppige bergwezen heeft een groter territorium dan de
uitstekende berg en is met banen verbonden met andere bergen in het landschap.
Bij nader
onderzoek is de berg niet allen een zwarte berg maar ook een witte berg; het
heeft een zwarte en een witte kant die in het jaar draait door het bergmassief
heen. De granieten stenen aan de zuidzijde nemen nu zwart subtiel op in de
‘zwarte oven’ terwijl aan de noordzijde het subtiel wit afval opneemt in de
‘witte oven’. Een grotere oerkracht dan
de steen draait hier als een spiraal door de berg heen. De lichte en de zwarte zijde hebbe elk hun
scharen aan natuurwezens, zoals trollen, draken en nog veel meer.
De berg op zich
is een groot deel van het jaar een uitstroompunt en voedt een hele oude weg die
noord-zuid loopt vanuit Regensburg naar het noorden. Bergen als voedingspunten
van wegen tref je hier meer aan. De Romeinen en oude volken wisten daar goed
gebruik van te maken. Met midzomer opent de berg zich voor een kosmische
instroming en het goud in het graniet en de zwarte bergtourmalijn krijgen dan
hun impuls.
Op de berg
groeien nu heel veel paddenstoelen die goed smaken. Het is een lust om ze te
zoeken en hun werking te ervaren. De ‘steinpilze’ nemen zwarte afval uit je
system en de ‘pfifferlinggleichen’ zwart afval. Opmerkelijk is de vliegenzwam
die beide kan en het daarom maakt tot een grote heler. ‘Swammern’ noemt men
hier het zoeken van paddenstoelen en de code is om steeds een derde te oogsten
zodat de anderen hun sporen kunnen verspreiden.
De berg is nu een
nederzetting en is in de Frankische overheersingstijd een militaire
observatiepost geweest. Daarvoor was het altijd een heiligdom vanwege zijn
bijzondere kwaliteiten. , Een natuur-heiligdom waar de oude volkeren hun
rituelen hielden en ook afhankelijk van de cultuur offerden, zelfs mensen. De berg is een oude-zielenvanger waar zielen
tijdelijk werden bewaard voordat ze weer verder incarneerden in de omgeving.
Men zei dan; ‘ah oma is weer terug’. Later hebben zwarte magiërs misbruik
gemaakt van deze functie en de zielen misbruikt voor eigen doeleinden. Twee in de
groep hebben hier een bloedoffering
ondergaan en konden hun gevangen zielestuk weer bevrijden.
Bovenop de berg
is een open bos en een rijke vegetatie en is het is er heel goed toeven in de
herfstsfeer. Net of je daar in een andere wereld bent. Diep in de berg is een lichtbron waar de
bergkoningin leeft die een licht elf naar ons toezendt. De berg is dankbaar
voor herkenning en geeft ons rijkelijk subtiele cadeaus. Ik ontvang drie kogels
in een doosje om te werken met de verschillende
restproducten in het wit, zwart en duister.
Het vrijmaken van
onze subtiele restproducten is aangenaam en geeft reacties als ontspanning,
slapen willen, meer subtiel waarnemen en vooral zwaarte in het
lijf/incarneren. Zo einde van het jaar
was het voor sjamanen de tijd om de natuurlijke zuiveringspunten in het
landschap te onderhouden en te stimuleren als ze om wat voor reden dan ook
minder goed werkten. Het was voor het wel van de omgeving noodzakelijk dat ze goed
functioneerden. Deze berg doet haar taak nog heel goed en het nabij gelegen
stadje Roslau ligt niet voor niets op deze plaats met zo’n berg aan haar noordelijke
–dood-zijde.
Het huis van m’n
vrienden hier had een slechte verbinding met de berg. Een traumatische ervaring
uit het verleden dat een natuur verbondene veroordeeld werd. Nu komen hier nieuwe natuur verbondene wonen
om de plek weer te plaatsen in hun mensenleven en te reactiveren met de nieuwe
sferen. Nu lopen drie witte damherten in
hun achtertuin!
Wil je ook eens
met me op stap in je eigen omgeving met lokalen,
neem eens contact op. De omgeving wordt dan weer iets dat ‘om je geeft’, je ‘
werkelijk omgeeft’.
in het licht zit
diep het Zwart
de zonneweg of
maanweg
en in het zwart
zit diep het Licht
de saturnale weg
dat alle duister
opneemt
en nog veel meer
Vraag:wie kent er in Nederland of elders zwarte bergen of zwarte wegen of anderszins wat duidt op subtiele kwalitit zwart?
Vraag:wie kent er in Nederland of elders zwarte bergen of zwarte wegen of anderszins wat duidt op subtiele kwalitit zwart?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten