there are deeper layers of history, myth, and
folklore that cling to the land and its people, and which are not quite so easy
to sweep away.
Nigel Pennick benoemt ‘The Eldritch World: Otherworld in this world’. Deze Keltische
benaming benoem het gewoon de speciale subtiele
realiteit op de oeroude plek. Plekken waar voorchristelijke aspecten al heel
lang aan de orde kwamen. Eigenlijk zijn alle terpen in Noord-Nederland zulke
plekken met oude verhalen. Waar altijd al dingen gebeuren. Plaatsen met een
speciale sfeer die nog steeds te beleven is. Ook een Plaats van waar ‘heilige
mensen’ leefden, Keltische vestigings verhalen leven van dieren die plekken
bestemmen.
Zo is bekend dat christelijke
heiligdommen werden gesitueerd daar:
- waar twee ossen na een wandeling
gingen liggen; bv. Nyland bij Bolsward, Dronrijp (zie links in gemeentewapen), Edam, Opitter, Heist-op-den-Berg,
Hoorn (Terschelling), Wijtwerd.
- waar lichtverschijnselen als
bollen of lichtlijnen werden waargenomen. Voorbeelden van dit soort vestigingen
zijn het klooster van Aduard en de kerken van Arnhem, Delft en Hoorn
“Lang geleden,
toen er nog geen dijken waren, zag iemand op zondag op het wad twee enorme zwanen zwemmen.
Ze hadden een donker ding bij zich, dat ze tussen zich in vooruitduwden. Toen
ze aan land kwamen, bleek het een houten kruis te zijn. De
zwanen vlogen weg en de mensen overlegden wat ze moesten doen. Ze wilden op het
punt een kerk bouwen, maar daar op de rand van de kwelder kon dat niet.
Toen hebben ze het kruis laten verslepen door twee witte ossen. Die gingen er al even
voorzichtig mee om als de zwanen. De ossen kenden het pad en hielden pas stil
voor het klooster Wijtwerd. Zo is het
kruis in het klooster gekomen en de plek waar de zwanen aan land kwamen was Kruisstee, waar later de boerderij is
gekomen.” (Vlak bij Usquert)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten