zaterdag 14 september 2019

oude eik en hennep plantgeest


Rondrijdend met m’n zeven jaar oud zoontje kwamen we in een klein dorpje. Daar groeit de monumentale Wallenstein eik die groeit in het centrum van Okrouhlá in de buurt van de lokale weg. Het is momenteel de grootste boom in het district Cheb, vlak bij mij over de grens.

Op 24 februari 1634 stopte een parade onder een boom die de zieke Albrecht van Wallenstein vervoerde toen hij van Pilsen naar Cheb vluchtte. De vluchtende hertog reisde voor hevige pijn in het nest dat tussen de paarden was opgehangen. De volgende dag, 25 februari 1634, werd Albrecht van Wallenstein in Cheb vermoord. Ter ere van Wallenstein werd de eik in 1910 "Wallensteineiche" genoemd.

Zomereik, Quercus robur , holle stam die bedekt is, 24 m hoog, omtrek: 6.61 m, leeftijd 400 - 460 jaar. Gelegen in een mooi parkgebied
De boom is in fysieke goede staat en met hem pratend gaf het aan dat niemand dat ooit heeft gedaan!

Eer de hennep plantgeest
M’n Tsjechische timmerman heeft op z’n erf enkele hennepplanten staan. Ik ben zelf niet geïnteresseerd in gebruik maar de zalf die hij ervan maakt is heel heilzaam. Eens had ik een rughernia en gebruikte pijnstillers maar het loste niet op. Ik smeerde de hennepzalf op de rug en de pijn en ongemak was in een keer verdwenen.

Nu schep ik eer genoegen in om een plant uit te zoeken, die nu het meest aanspreekt. Dan ga ik er met m’n rug naar toe zitten in het plantaura.
Opmerkelijk dat de hennepplant vooral blokkaden in het element water en aarde oplost. Heerlijk opruimend.
Mijn boeren voorgeslacht verbouwde tot 1918 hennep op de familieboerderij in Giessen-Oudekerk in de Alblasserwaard. Bekend was dat de boerenbevolking nooit depressief was. Ze liepen door deze vezel hennep, schilden ze bij het open vuur waar ze de resten in gooiden en dat was heel helend!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten