zondag 15 februari 2015

Daad stellen tegen vuurduivels?!


Alles heeft zo zijn drie kanten; een voordeel en een nadeel en een overstijgend aspect. Als ik diesel koop voor m’n auto kan ik me vrij bewegen –persoonlijk voordeel- en schaad ik tegelijk het milieu, de natuur en ondersteun de oliemaatschappijen die deels hun olie kopen in de Arabische wereld die het weer investeren in oorlogen, strijd. Vuur schept veel negatief destructief vuur.
Kan ik als het om energie gaat schadelozer leven? Is er bijvoorbeeld  een lijst van oliemaatschappijen die hun olie schadelozer winnen, niet uit de Arabische wereld halen en een duurzaam beleid willen volgen? Kan ik de oliemaatschappijen boycotten of dien ik m’n gedrag te veranderen? Is er bijvoorbeeld een Noorse olie maatschappij waar ik van tanken kan?

Vlakbij woont een man die een piepkleine elektrische auto heeft, die hij voedt met z’n eigen zonnecollectoren. Tenminste dat zegt hij. Is dat de oplossing?  Ik kan naar de boerderij gaan wandelen en met de bus inkopen
gaan doen, die rijdt toch al? Of zal ik de Aloude meest aarde vriendelijke methode van vervoer weer gaan hanteren; te voet!
In elk geval weiger ik m’n huis te voeden met olie of gas en doe het met eigen hout. Ik kook het liefst op houtvuur en heb geen gas aansluiting op de hof.
O wat een duivelse mensen toch die dat alles voor mij maken, ons maken. Stopt dat explosieve tijdperk dan ook nooit meer?

Wie doet er ook een zet. Laat het me/ons weten. Praat er over met elkaar, plak stikkers op auto’s met teksten als vuurduivels, oorlogsmachines. Olie-en gas verbruikende machines op de duurzame vuilnishoop gooien. Plastic verpakkingen weigeren? Niet meer willen vliegen of op vakantie gaan en in plaats daarvan hun tijd besteden aan ondersteuning  van hun medemens! Waar zijn de actievoerders gebleven zwijgenden?

Eerbetoon aan dit aspect van het verleden:

In mijn geboortehuis woonden twee tantes; de één werd 94 en de ander 96. De ene is haar hele leven nooit buiten het dorp geweest en was altijd dienstbaar. Ze hebben beide nooit geld voor hun diensten gehad behalve toen ze AOW kregen, dat toen werd geïntroduceerd door een overheid die steeds onduurzamer wordt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten