donderdag 30 juni 2016

Maria beeld met 'Turkenkopf' uit de 15e eeuw; de opkomst van het Ottomaanse rijk


Arzbergse Maria beeld met “Turkenkopf”
In het westelijk gelegen stadje Arzberg staat een Maria beeld in de 20te eeuwse katholieke kerk.  Het is afkomstig uit de oude stadskerk die gewijd is aan Maria Magdalena.
Opmerkelijk dat  in de literatuur over dit beeld wordt gezegd: „Maria auf dem
Türkenkopf“. Met het linkerbeen staat Maria op een ’Turks’ hoofd dat naar de aarde kijkt. In de toeristen info’s lees je niets over dit hoofd en men is schijnbaar niet trots op deze verwijzing.

Om te begrijpen waar deze symboliek vandaan komt is enige historische info noodzakelijk. De eerste helft 15e eeuw stond deels in het teken van de religieuze Hussieten oorlogen.  In de tweede helft meer in het teken van de beginnende opmars van de Turken/Ottomanen uit het zuiden, die katholiek Midden-Europa veel angst inboezemden. 

Ottomaanse opmars naar het noorden in de 15e eeuw Mehmet II
Een kleine opfrissing van ons collectieve geheugen over de tocht van de Ottomanen richting noorden. (bron Wikipedia)

In de 15e eeuw stond het Ottomaanse regime onder leiding van Mehmet II, bijgenaamd de veroveraar(1451-1481) die op oorlogspad ging  en een van  machtigste naties van die tijd, ging met legers naar het noorden. Wat gebeurde er?

1. Constantinopel werd  aangevallen en veroverd in 1453 en de Balkan  en Centraal Europa stonden onder druk.  
Op 24 mei 1453 vond er een verduistering van de maan, het symbool van Constantinopel, plaats. Hiermee werd een voorspelling over de val van de stad werkelijkheid. Vier dagen later was de hele stad in een dikke mist gehuld, een fenomeen dat in dat deel van de wereld niet voorkomt in de maand mei. Toen de mist 's avonds wegtrok, "overspoelden vlammen de koepel van de Hagia Sophia en ook lichten konden worden gezien vanop de muren, glinsterend in het afgelegen platteland ver achter het Turkse kamp (naar het westen toe)"[13]. Dit werd door sommigen gezien als de Heilige Geest die de kathedraal ontvluchtte.
Op de morgen van 29 mei begon de aanval.
Na de val  stroomde een groot deel van de bevolking  samen in de Hagia Sophia in de hoop op bescherming, maar de Ottomaanse troepen wisten het gebouw binnen te komen en verdeelden de aanwezigen op basis van de prijs die ze op de slavenmarkten zouden opbrengen. Mehmet II gaf zijn troepen drie dagen de tijd de stad te plunderen.

Volgens de historicus Philip Mansel werden duizenden burgers gedood en dertigduizend tot slaaf gemaakt of gedeporteerd. De verliezen bij de Otomanen moeten aanzienlijke zijn geweest   

2. In 1456 probeerden ze onsuccesvol Belgrado te veroveren om zo het Hongaarse Rijk onder de. knie te krijgen. 

3.  In de lente van 1456  vond de Tweede slag van Oronichea plaats in de vlakte van Oronichea in Albanië en verloren de Turken ook (10.000 doden  en 1000 bij de verdedigers). 

4. In 1466 in  vond Het Tweede Beleg van Krujë door het Ottomaanse leger plaats in Albanië. Ook daar verloren ze hun aanvalsoorlog en totaal sneuvelden meer dan 100.000 -125.000 Ottomaanse aanvallers  en 750 verdedigers.

5. Een andere niet gelukte Turkse aanval was de Slag bij Vaslui (  (10 januari 1475). Een slag tussen de Moldavische (Roemeense) vorst Stefanus III en de onderkoning Beylerbey van het Ottomaanse Rumelië, onder leiding van Hadân Suleiman Pasha. Het gevecht vond plaats bij Podul Înalt (de hoge brug), nabij de stad Vaslui in het vorstendom Moldavië (nu het oostelijke gedeelte van Roemenië), tussen Barnaba en Racovica. De Ottomanen met 60.000 - 120.000 manschappen stonden tegenover een Moldavische troepenmacht van 40.000 man, plus kleine aantallen geallieerden aan beide kanten.
Stefan versloeg de Ottomanen, waardoor hij "de grootste, door het Kruis gesteunde man tegen de islam" werd genoemd. Er waren veel slachtoffers, zeggen Venetiaanse en Poolse bronnen, met minstens 40.000 doden aan de Ottomaanse kant.

Volgens Długosz, vierde Stefan zijn overwinning niet. In plaats daarvan, vastte hij veertig dagen op water en brood en verbood iedereen de overwinning aan hem toe te schrijven. Dit mocht alleen de "Heer" doen. Een mooi spiritueel gebaar!!

6. De Ottomaanse aanval op Otranto was een aanval van de Ottomaanse marine op de Zuid-Italiaanse stad Otranto van het  Koninkrijk Napels,  in 1480, die leidde tot de Ottomaanse verovering van de stad. In 1481 werd de stad heroverd door een christelijke strijdmacht.

Na de verovering van de stad werden alle mannelijke inwoners van de stad bijeengedreven. Aartsbisschop Stefano Agricoli en anderen werden gedood in de kathedraal, die nu als stal werd gebruikt. Op 14 augustus werden 800 burgers die weigerden zich tot de islam te bekeren naar de Minerva-heuvel (colle della Minerva) gebracht en daar onthoofd. Enkele van de overblijfselen van de 800 martelaren bevinden zich tegenwoordig in de kathedraal van Otranto en in de Santa Caterina a Formiello in Napels.
Later in augustus zetten 70 schepen koers richting Vieste en vielen de stad aan. Op 12 september werd het Monastero di San Nicholas di Casole, met een rijke boekencollectie, vernietigd. De Ottomanen vielen in oktober 1480 de kuststeden Lecce, Tarente en Brindisi aan.

De Ottomaanse verovering van Otranto kwam slechts 27 jaar na de val van Constantinopel in 1453 en zodoende vreesde men in Rome dat de pauselijke hoofdstad hetzelfde lot zou ondergaan. In Rome werden plannen gemaakt om de paus en burgers te evacueren en paus Sixtus IV herhaalde zijn oproep tot een kruistocht uit 1471.

7. Het Beleg van Rhodos in 1480 was een slag tussen het Ottomaanse Rijk van Mehmet II en de Orde van Sint Jan van Jeruzalem onder leiding van grootmeester Pierre d'Aubusson. De slag begon op 23 mei en eindigde na een dramatisch verlopen stormloop op 28 juli.
Op 17 augustus gaven de Ottomanen het definitief op en zeilden met hun vloot naar de Italiaanse oostkust, waar zij Otranto veroverden.

Opmerkelijk dat steeds de Ottomaanse agressors in grote aantallen waren en de verdedigers in kleinere en vaak overwonnen. In dit tijdsbeeld is dit Frankische Mariabeeld gemaakt einde 15e eeuw.

Kanuni Sultan Süleyman I of Soleiman de Grote 1494- 1566), was de tiende sultan van het Osmaanse Rijk.  Hij wordt ook wel de Wetgever (in het Turks Kanuni) of de Prachtlievende genoemd.  
Soleiman de Grote ondernam vele militaire acties en breidde de grenzen van het rijk uit en wist Wenen gelukkig niet te veroveren. Deze sultan is weer geincarneerd in de huidige Turkse leider Erdohan, door iemand bijgenaamd “Soleiman de Tweede”.


Laatste Ottomaanse slag in de 20ste eeuw
De laatste slag van het Ottomaanse rijk op Europesche bodem was de Slag van Deçiq en het omslagpunt van Albanië in de strijd om onafhankelijkheid. Het was na 442 jaar de eerste keer dat de vlag weer opgehangen was sinds de Ottomaanse bezetting. Voor deze slag hing de Albanese vlag voor het laatst in Shkodra. De slag werd gestreden op 6 april 1911.


Bovenstaand verhaal is nog steeds actueel; aanvallen tegen de christenen, slavernij voor de overwonnene, gedwongen bekeringen en doding. Alleen het grootschalige is gelukkig nog niet aanwezig op het Europese continent. Sommigen beweren dat het Turkenleger al onder ons is, door de grote aantallen Turkse arbeids immigranten, die zich makkelijk laten beinvloeden door de Turkse heerser Erdogan met zijn lange arm in de vorm van zijn sterke geheime dienst.

Uitspraken van  een kind
Laatst kwam ons vijfjarige zoon van Kindergarten en zei dat z’n Turkse zesjarige vriendje tegen hem heeft gezegd; Dein Gott besteht nicht, es gibt allein Ali”. Tijd om eens te praten met de leiding van het Kindergarten. Zij had deze uitspraak nog niet gehoord, maar kent wel de religieuze verharding in de ouder Turkse koppen. Hier in Schirnding staat een Salafistische moskee, die zeer conservatief is en niet bereid is tot overleg. De polarisatie neemt ook in deze grensstreek toe.  De leidster van de Kindergarten vertelde ook dat de verharding het meest voorkomt bij de recent hier gekomen Turken. Het merendeel van de kinderen worden ongelovig opgevoed en vormen een groter probleem voor de Luthers evangelische Kindergarten. Goede voorbeeld leven is de enigste strategie en mogelijk een ochtend religieuze tolerantie als onderricht. 

Oud subtiel gedrag blijft
En wat de moskee betreft ze doen hetzelfde wat christelijke energetici in de Middeleeuwen deden bij de christianisering van dit Europese continent; steunpunten vormen, riten, lijnen uitzetten en velden innemen.  Niet onschuldig dit gedrag voor de bestaande Europese bevolking. Religies komen en gaan en de overheersing wens is nog niet weg.

De historie herhaalt zich iets anders maar wel herhalend
Als je je afvraagt waar het huidige religieuze ‘dodingslust gedrag’ vandaan komt, dien je het verleden te kennen. Onverwerkt sterven, polariteit door levens heen en herhaling zijn immens op deze planeet waar reïncarnatie een spiritueel feit is.
Dat het goede en juiste mag blijven en blijf zelf vooral wakker en waakzaam en doen aan zelfonderzoek, daar in ons de oorzaak van alles ligt.

Meer info over deze Mariafiguur volgt nog




Geen opmerkingen:

Een reactie posten