De Franse kardinaal André Vingt-Trois waarschuwde
christenen niet de haat de overhand te laten nemen.
'Het geloof in Christus maakt hen (christenen, red.)
geen strijders, maar brengers van vrede en
liefde.'
Strijdkreten zijn
woorden die gebruikt worden in de laatste ontmoeting met een tegenstander. Als
andere ontmoetingsvromen niet meer werken en alleen doden het motief is.
|
1) Kreet 2) Leus 3) Tot het gevecht aanvurende kreet 4)
Wapenkreet.
Een strijdkreet
(ook wapenkreet, oorlogskreet of strijdleus) is een woord, een
aantal woorden of een zin bedoeld om
tijdens veldslagen en schermutselingen vriend van vijand te kunnen
onderscheiden als andere hulpmiddelen zoals een uniform er nog niet waren.
Oftewel een veelal oude taal bij een directe confrontatie
met een fysiek aanwezige tegenstander.
In de modern oorlogsvoering niet meer zo in gebruik maar weer geïntroduceerd door de
huidige islam fundamentalisten: ‘allahu akbar’ (allah is
groot) .
Een klein
overzicht van oude voorbeelden van strijdkreten:
•
Deus vult (God wil het): strijdkreet van de kruisvaarders bij de
verklaring van de eerste kruistocht door paus Urbanus II bij de Synode van Clermont in 1095 waar de Oosters-Orthodoxe kerk hulp vroeg met de
verdediging tegen islamitische invasie aan het begin van de moslim veroveringen.
•
Halleluja(prijst God);
vroeg middeleeuwse strijdkreet van christenen
•
Beauseant (Wees
glorieus) Tempelier strijdkreet. En: Deus vult (Gods wil)
• . 'Oranje boven'. Strijdkreet
van de Watergeuzen in de strijd tegen de Spanjaarden. Nog steeds gebruikt als
afsluiting
van het defilé en brengen de
militairen hun traditionele strijdkreet aan de koning.
•
Liberté, égalité, fraternité (vrijheid,
gelijkheid, broederlijkheid): strijdkreet tijdens de Franse
Revolutie
•
Victorie (zege): strijdkreet in 2e WO tegen de Nazi’s, mogelijk
een oud Germaanse strijdkreet
•
Montjoie Saint-Denis: een Franse
strijdkreet. Saint-Denis verwijst naar de patroonheilige van Frankrijk, Dionysius van Parijs. Van Montjoie is
de betekenis niet duidelijk. Het zou kunnen verwijzen naar de term voor de
steenhopen die opgeworpen werden als oriëntering tijdens de kruistochten.
•
Scilt ende Vrient (Schild en
Vriend): in de aanloop naar de Guldensporenslag gingen de Vlamingen tijdens de Brugse
metten de Fransen te lijf. Om elkaar in de schemering te kunnen
herkennen en om zichzelf van hun vijanden te kunnen onderscheiden werd een
strijdkreet bedacht. De keuze viel op "Schild en Vriend", naar een
bekend gebed dat gebruikt werd om God bijstand in de strijd af te smeken. Een
bijkomende eigenschap van deze leuze was dat Franstaligen moeite hebben met de
uitspraak van deze woorden. Deze strijdkreet is ook een sjibbolet.
• ‘Tierra y Libertad! (Land en
Vrijheid): de strijdkreet van Emiliano Zapata tijdens de Mexicaanse Revolutie
•
Remember the Alamo: strijdkreet tijdens
de Slag bij San Jacinto
• . Oorah (klaar om te doden. Oude Keltische strijdkreet
gebruikt door Amerikaanse mariniers
• . Bersiap (‘wees paraat’, wees gereed,- voor de strijd) strijdkreet tijdens Indonesische
bevrijdingsoorlog tegen
Nederland. Of 'merdeka'
(vrij)
• . ‘Daesh’ (ISIS) De
twee terroristen zouden in de Franse kerk ‘Daesh’
(ISIS) hebben geroepen.
•
Het Leger des
Heils geeft al jaren een blad uit dat 'Strijdkreet' getiteld
is. Dit is een figuurlijk gebruik van het begrip 'strijdkreet'.
‘Oeh’:
‘Viking-strijdlied’, waarbij alle fans tegelijk als een goed geoliede
vechtmachine de armen boven zich uitstrekken, in hun handen klappen, en een
angstaanjagende oerkreet (‘oeh!’) ten gehore brengen. Deze simpele handeling
wordt steeds sneller achter elkaar herhaald, totdat de opgebouwde spanning
uiteindelijk ontlading vindt in een denderend applaus.
Historici Eric Hobsbawm en Terence Ranger
hebben dit genoemd ‘invented tradition’ (uitgevonden traditie): uitingen
van culturele identiteit
‘Wir schaffen das’. Bondskanselier
Merkel weet van geen wijken en houdt vast aan haar strijdkreet "wir
schaffen das" (het lukt ons).
Allemaal opofferingen kreten
die de roeper kracht geven en de toehoorder onderdanig proberen te maken. En dat in
een tijd dat de polarisatie toeneemt tussen groepen en individuen en elk-één nieuwe
uitdagingen geven om een juiste middenpositie te nemen. In het algemeen kun je pas
in het midden komen als je beide zijden hebt gekend/ervaren. Mogelijk dat in
deze tijd het voor velen weer ervaringstijd is. Niet makkelijk om goed bij
jezelf in het midden te blijven!
Menselijke handen
kunnen echter veel meer dan alleen het met de dominante hand doden. Een midden positie kent het religieuze
gebruik door de handen te vouwen – Frankisch gebruik om onderdanigheid te tonen
t.o.v. leenheer- of tegen elkaar te plaatsen, dan wel de handen te openen.
Jozef Israëls (1824-1911)
|
Dromen op het duin van Scheveningen. (Coll. Sothebys.com)
we leven in een tijd om vooral wakker te blijven en te dromen als het weer kan……..
|
aanvullingen:
"Wat ik zelf een mooie strijdkreet vind is afkomstig uit de schelmenroman 'De bende van Jan de Lichte' van Louis Paul Boon. Het verhaal speelt in de late middeleeuwen en gaat over een bende Vlaamse bedelaars die rijke herenboeren berooft. Hun strijdkreet is "Voor geen chanterik peu!" Dat is Bargoens en betekent: "Voor geen politiehond bang!"
(Daniel)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten