Het
Fichtelgebirge heeft een markant Felsenlabyrinth, dat zijn naam dankt aan
Goethe, die hier veel heeft rondgereisd.
De plek is Europa’
s grootste grote stenen paradijs. Ontstaan door miljoenen jaren processen van
veranderingsprocessen van gestold magma tot graniet . Het is nu ook Duitslands oudste
openlucht theater en een bekend toeristisch gebied waar jaarlijks 80.000 mensen
langs komen.
Voor krachtplaats
geïnteresseerden een mooie plek om eens te bezoeken en bij voorkeur buiten de
bezoektijden.
Voor mij is het
een plek waar ik in voorchristelijke tijd een ‘heiligdom beheerder ben geweest.
Je begeleide andere ‘druïden’ van elders met hun persoonlijk proces door ze bij
bepaalde plekken te brengen. Daar was ook een plek waar mensen geofferd werden,
wat tot je taken behoorde.
Heb mezelf eertijds
ook geofferd door omgekeerd aan een boom
te hangen met midwinter, omgekeerd kruisstand, dat ik niet overleefde. Vandaar dat ik daar nu terug moest komen om
m’n ziel deel terug te halen.
Pijniging, afzien
en jezelf offeranderen, pasten in de oude tijd bij de mannelijke inwijdingen.
Denk aan de
bedevaarten en op bepaalde plekken jezelf tot bloedens slaan. Of Tibetanen die
met grote stenen een berg opklimmen. Of Noord-Amerikaanse indianen riten die drie dagen en drie nachten aan een paal
hingen in de felle zon om zo te zien wat sterker is. Of dat mannen een buffel schedel
op de rug hingen en met een haak aan de rug ronddraaiden aan een paal. In India kende men dit ook door zich aan het
vel aan te hechten en rond gedraaid te worden aan een paal. Paal-pijnriten had
je ook in de noordelijke Europese riten waar je palen tekeningen ziet op rotstekeningen.
Of wat te denken
van al die mensen hart offers bij de Azteken aan hun oorlogsgod Bella. Je wordt
er nu niet meer goed van.
Waarom dat alles
in die harde mannelijke inwijdingen tradities? Om over de pijngrens, het
afzien, de beproeving in het goddelijke te komen? Of een visioen te krijgen een inwijding in
het hogere.?!
Het waren ook
offeringen van jezelf net als het offeren van je eerste zoon en mooie meisjes die vrijwillig van rotsen
afsprongen bij ‘heiligdommen’.
Offer riten met
mensen vinden helaas nog steeds plaats in elitaire Europese magische riten en
in de binnenlanden van verre landen, zoals Peru en Indië. M’n vriend kan daar
nare voorbeelden van vertellen dat hij in Peru heeft gehoord.
Voor de huidige
mens is dit pijnlijke offeren niet meer voor te stellen. Deze vreemde wrede
cultussen, maar voor de oude mens wel degelijk nastrevenswaardig. Een andere
tijdsgeest, andere belichaming en (op)offering.
Nadeel van al dat
geoffer, de keerzijde, is dat een plek
afhankelijk wordt van die menselijke daden en steeds meer vraagt. Als het
offeren dan afgelopen is wordt het ‘offerwezen’
boos, dat je bij bepaalde oude heiligdommen wel tegenkomt in de sferen. Dat
vraagt een aparte be/afhandeling. Offeren maakt namelijk wezens afhankelijk en
past niet in de trend van deze tijd; vrije beschikking en minder tot geen lichamelijke
offerandenpijn.
Met dank aan m’n
vriend
Geen opmerkingen:
Een reactie posten