maandag 27 januari 2020

Pijnsoorten op verschillende niveaus


Wie kent het niet pijn al of niet tijdelijk. Bij een nadere geestelijke bestudering zijn er verschillende soorten pijn. Oppervlakkige, diepere of heel diepe pijn. 
De oppervlakkige pijn is op het niveau van de persoonlijkheid, de wat diepere op zielsniveau, de vooral onverwerkte vorige leven stukken en de diepste die we kunnen ervaren zijn die van ons wezen. Bijvoorbeeld de afdaling in deze 3D wereld komende van ver daaraan voorbij, zoals wat mensen Meesters noemen.

Het is natuurlijk niet zo dat je alleen maar in dit leven een laag ervaart. Vaak zijn het meerdere doch een laag kan domineren en iemand kenmerken.
De oppervlakkige pijn van de persoonlijkheid betreft vooral moeilijke ervaringen in jeugd of hier en nu. De zielenpijn herken ik zelf heel goed en het is niet voor niets dat reïncarnatie therapie bij mij goed aansloeg en ik het ook toepaste. Ook in het geomantische landschap werk kom ik vaak mezelf in een diepere laag tegen.
De kernpijn herken ik bij m’n beste vriend die momenteel daar mee moet leven omdat deze aardse realiteit voor zijn grootse onbegrensde wezen nog moeilijk te verdagen is. Steiner en Krishnamurti kennen ook deze diepste pijn, terwijl bijvoorbeeld de 20ste eeuwse goeroe Baghwan de oppervlakkige pijn moest ervaren van niet gezien worden. Hij deed dan ook alles om maar gezin te worden.

Een aparte categorie pijn is de pijn van de bodashiva die de pijn om zich heen ervaren, aan de buitenzijde. Ze doorleven de collectieve pijn die ze opnemen om het te evolueren. Of zoals een waardige beste vriend me zegt: daardoorheen gaand helpt het de collectiviteit uit haar droom te komen. Zijn jongste zoon heeft dit vermogen van zijn vader onbewust overgenomen maar dat was niet zijn pad maar zijn vaders pad. Hij kwam letterlijk terecht in de shit, door gebrek aan ik-kracht tijdens het gezochte verblijf in de menselijke neder werelden.

Dus de volgende keer als er ergens in je systeem pijn opkomt, ga direct naar dat niveau en onderzoek het om het zo letterlijk in de aandacht en bewustzijn op te laten lossen.
En tot slot nog het gegeven dat je ook kunt kijken in hoeverre je het pijnlichaam hebt geleegd in de cirkel van aandacht. Bij me zelf aanschouwend is nog een weggetje te gaan. Goede reis we zijn hier niet voor niets!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten