Boosheid is een
fenomeen dat nu alom zichtbaar is van
hoog tot laag. Kijk maar eens naar de
gezichten om je heen In Duitsland speekt men zelfs van het fenomeen Wütburger.
Het past niet
altijd in onze cultuur om boosheid direct te uiten. Ik heb het in de leertijd
als Osho sannyasin ook moeten leren om uit de culturele calvinistische demp code
te komen. Het is immers ook energie die verschillende goede boodschappen heeft;
een grens stellen, ongenoegen uitend, beschermend e.d.
Nu heeft woede
tenminste vier aspecten die je na afloop van een woede cadeau kunt onderzoeken
in de bezinningsfase:
- fysiek in de
vorm van een uiting van lokale pijn, die vaak diep verborgen zit achter woede
en verdriet. Als reïncarnatie therapeut weet ik dat dat punt een werkelijke
fysieke wond kan zijn geweest uit een dodelijk aflopend vorig leven.
- emotioneel; woede
als primair uitgaande emotie is een
uiting dan wel een uitdrukking van dat wat er emotioneel en/of mentaal achter
kan zitten. Woede kan bijvoorbeeld ook actief verdriet zijn en verdriet inactieve woede!
- mentaal: een controle fenomeen van een vastzittende
beeld/gedachtenvorming in de Mind. Als buiten iets niet klopt met de
binnenwereld reageert het systeem bijvoorbeeld met boosheid/woede. Ervaren
machteloosheid kan zich ook uiten in woede.
- spiritueel; als
je vrijheid in het geding komt kan het systeem reageren met woede. In bijvoorbeeld
het geval iemand je wil binden en je vrijheid wil ontnemen gaat iets in die
mens reageren.
- subtiel; de
boosheid die iemand naar je uit of dropt kun je weer doorgeven –al of niet
aangevuld met eigen onbewuste inhouden- aan anderen en er ontstaat een keten
van boosheid.
Een subtiel
boosheidswezen kan ook iemand aanzetten tot boosheid waardoor dat wezen dat bij
je huist weer wordt gevoed.
In de oude
strijders tradities legde men bewust verbinding met dierlijke woede archetypen
om die om te zetten in fysieke actie door de toen geaccepteerde ‘blinde razende woede’.
Boosheid in
relatie tot een bepaalde persoon over en weer kan te maken hebben met een
relatie aspect uit een vorig leven –oud zeer-
ervaringen in dit leven en machtsverhoudingen.
Zelf kom ik uit
een familie dat in mannelijke veehouder lijn de leden heel erg op hun vrijheid
zijn gericht en een relatief onafhankelijke positie innemen in de gemeenschap.
Mijn vader gaf al heel jong aan me de boodschap door: ‘jij moet leren en geen
boer worden’ Hij gaf me daarmede ook de vrijheid om niet teveel werk
verplichtingen te hebben op de familie boerderij.
Ook was hij eigengereid
daar hij zijn eigen tijdritme koos in de collectieve boerengemeenschap. Hij
wedijverde bijvoorbeeld niet wie als eerste de melk aan de dijk zette. Mijn
mannelijke voorouders hadden gelukkig de vrijheid om veel in de biosfeer te
zijn, buiten om daar hun werk te doen en ik ben ze daarvoor zeer dankbaar .
De Friese
voorouders hadden ook de code; beter dood dan slaaf.
Vrijheidsbewustzijn
is een groot goed waar ik nog steeds me voor inzet..
Deze advocaat kwam in de gevangenis terecht voor
het maken van een selfie
Advocaten worden in China willekeurig opgepakt
Het is vandaag de Dag van de Bedreigde Advocaat, een beroep dat het niet
overal in de wereld even makkelijk heeft. In China bijvoorbeeld, waar de
overheid willekeurig mensen oppakt onder het mom een 'bedreiging voor de
staatsveiligheid' te zijn. Yu Wenscheng kwam in de gevangenis terecht voor het
maken van een selfie. Hij is tegenwoordig fel strijder voor de mensenrechten in
China. 'In die gevangenis ben ik herboren als strijdbaar mens.'
Gedenk vandaag eens deze bedreigde personen waar andere machtigen/machtelozen boos op zijn!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten