De afgelopen
zeven dagen ben ik diep gedoken in m’n eigen Viking verleden als ondermeer lid
van de vrije mannen- , strijder- en priesterkaste. Serie levens in een bepaalde
cultuur zijn mij niet vreemd om bepaalde kwaliteiten te ervaren en leren.
In de periode van
de heilige nachten ontvouwden de structuren
zich in herinnering, dromen en eigen levensloop overzicht. Kijken naar bepaalde films hebben me ook geholpen.
Vikingen maakten
deel uit van de Oud Germaanse beschaving
van ongeveer 1500 v.Chr. tot de kerstening van Zweden in de 13e eeuw.
De Germaanse
cultuurkring van volkeren en stammen is globaal het gebied tussen Rijn, Donau
en Weichsel, inclusief Scandinavië en hebben
gemeen dat ze een Germaanse taal spreken.
Trekken in hun
volkskarakter waren onrust, vermetelheid(moed,
dapperheid, onverschrokken) en de trek
naar avontuur met belust zijn op buit. Ze waren als cultuur nog half
nomaden die na enige tijd weer als stam gingen trekken.
In de periode van
de Vikingen, van de 8e tot de 11e eeuw n.Chr. kwamen deze eigenschappen sterk
naar voren.
Deze sterk
patriarchale samenleving waar de vrouw ook ruimte had voor eigen ontwikkeling
kende als hoogste mannelijke waarden:
- moed
door persoonlijk heldendom, onverschrokkenheid van de blauwogige blonde
grote lijven boerenkrijgers
- trouw aan
het gegeven woord, eigen stamhoofd of
aan het hoofd van een bevriende stam
- en eer: gaf een groot besef aan eigenwaarde. Belangrijk was niet een lang leven
maar een eervol leven en zonder eer kon een man niet leven.
De gezins-, familie- en stamverbanden waren hecht en de vader droeg een sterk patriarchaal gezag. De politieke macht lag bij de stand van de vrije mannen en krijgers en de slaven en vrijgelatenen waren ondergeschikt. De mannelijke en vrouwelijke priesterkaste leefde deels bij de stam of geheel individueel of in groepen daarbuiten bij de heilige plaatsen.
De kerstening van
de Germaanse stammen in de periode van de 6e tot de 12e eeuw betekende een
hevige confrontatie met vreemde waarden. Polytheïsme en polydemonisme
ontwikkelden zich geleidelijk in de richting
van het monotheïsme. De gemeenschap werd in de christelijke visie niet
meer begrensd door de stam, of de stammenbond, maar omvatte alle mensen.
Moed, trouw en
eer werden vervangen door ootmoed (nederig/onderworpen
onderdanig), zichzelf opofferende liefde
en medelijden. Het Germaanse vergeldingsrecht verloor zijn geldigheid en de
ongebreidelde zucht naar roof en avontuur werd aan banden gelegd.
Germaanse
invloeden in de Alblasserwaard herkende ik in m’n jeugd nog in de veehouder-stamfamiliecultuur
(sibben) en bepaalde oude gebruiken die teruggingen tot Germaanse riten; Wodan
(Odin)riten in de hooibouw (verbranden van laatste hooihoopje),
paardencultussen (offeren van nageboorte van paard in de hoogste wilg) en nog
voortleefden in de oude subtiele volksverhalen.
Hier in het
Fichtelgebirge herken ik de alom aanwezigheid van de Germaanse bovenwerelden en
Germaanse riten op bijzondere krachtplaatsen. M’n buurman heeft op zijn erf aan
de oostzijde van z’n hof rond 1870 een bliksem
eik geplant, om zo de bliksem (Thor) af
te leiden. De forse eik troont nu majestueus naast m’n eigendom.
Germaanse riten
zijn ook het bierdrinken, veel eten, grote lijven en de Germaanse waarden van
moed, trouw en eer en een lange traditie van weefkunst
Dit gebied is ook trouwens ook grensgebied en
deels vermengd met Slavische invloeden.
Waarde: de principes van waaruit ik/wij-bewust of
onbewust leven
Norm: concrete richtlijnen die we willen (doen)
naleven
De vraag is nu
welke post-christelijke waarden in deze tijd van belang zijn waar collectieve ootmoed,
zichzelf opofferende liefde en medelijden hun langste tijd hebben gehad dan wel
zijn geïntegreerd.
Zijn het nu de
humanitaire waarden van:
- on- of
begrensde ik- vrijheid om je eigen leven
te leiden, je vrij te uiten in woord en seksuele voorkeur,
- planetaire duurzaamheid
gebaseerd op samen-leven van mens, plant, dier en dimensionale werelden
-
wereldburgerschap voorbij de stam/familie cultuur i.p.v. eigen volk/ras in de
eigen ruimte
- dienend samen leven
- verbondenheid
met mensen voorbij ras, kleur, geloof of anders
- Multi
dimensionaliteit leven en uiten
- wijsheid
gebaseerd op zelfkennis, inzichten
Wat zijn volgens
jouw nieuwe eigentijdse waarden?
Bron; ondermeer het zeer goede werk van prof. Dr. Maarten Timmer: van anima tot zeus 2001.
Opdracht aan oud germaanse strijders incarnanten; maak je los uit het walhalla, anders blijf je eeuwig strijden en herken nog je oude maten en godenverbindingen die je contractueel verbonden houden En herken oude germaanse waarden in de Nederlandse oude cultuur.
Opdracht aan oud germaanse strijders incarnanten; maak je los uit het walhalla, anders blijf je eeuwig strijden en herken nog je oude maten en godenverbindingen die je contractueel verbonden houden En herken oude germaanse waarden in de Nederlandse oude cultuur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten