Gebruik en
misbruik zijn begrippen over interacties die de mens beoordeeld. Beoordeling
vanuit de persoonlijkheid en niet vanuit een diepere laag. Het misbruik van nu
is deels te begrijpen vanuit het gebruik uit een andere tijd in dit leven of
een ander leven. Ook heeft het een collectief gegeven waar de een meer een
kanaal is dan de ander. Dat wat de mens dader noemt is in de geesteswetenschap
vaak een zwak ik met een zwak drift beheer gegeven.
Hoe kom ik hier
op?
In de geomantie is getalskunde met haar uitwerkingen
een belangrijk gegeven; 1 en 1 = twee en wordt drie, het kind. Vaak blijven de
twee polen op zich en bleven in hun eigen kracht en mengden niet. In deze tijd
zie je enerzijds polarisatie en anderzijds ook poolwisseling -ander geslacht zijnd- en poolmenging.
Afgelopen
zaterdag was ik met een leergang groep op landgoed Waardenburg. En plek waar in de 13e eeuw twee tempeliers
de plek initieerden voor de ridder Raoul Chattilion, later meer bekend als
Rudolf de Cock. Gevlucht uit het zuiden waar hij een groot conflict had met de koning Lodewijk
de Heilige door eens zijn hof garde te vernietigen.
Zij zochten voor deze moedige ridder de juiste plek voor
het eerst houten motte kasteel vlak bij een rivierloop van de Rijn. ‘Verbouwden’ volgens de toenmalige inzichten
op een zon/maanplek krachtplek waar deze twee polen uit elkaar werden getrokken
door een geologische breuk. Binnen de
motte was het goed toeven maar erbuiten niet dat de toenmalige ‘onderdanen’
zodanig ervarend dat ze wel wegbleven.
Het archetype van
een kasteel is overigens niet de allervriendelijkste vestigingsplaats voor een
relatie. Hoge liefde als in Occitanië kun je in dat grensgebied tussen Holland
en Gelre in een nog vrij en dynamisch riviergebied niet aantreffen.
De
oorspronkelijke Godinnenplek werd geknecht en in de loop van de tijd door magie
en alchemie pervers gemakt en nu voorzien met Kundrievrouwen en Klingsoor
kwaliteiten.
Toen het kasteel
in 1574 op Paasavond in brand werd gestoken na een beleg werd de zwarte weduwe, de Habsburgs gezinde
Catharina van Gelre afgevoerd. Het
Spaanse garnizoen van elite rijders en landverraders vonden een bloedig einde
door de haat van de geuzen.
Ik vroeg een onderzoeker
van de kasteelgeschiedenis of hij wist of de relaties op de burcht harmonieus
waren. Hij wist daar geen antwoord op te geven wel dat vrouwen altijd wel een
belangrijke rol hebben gespeeld.
In elk geval als
het om verbinding van de twee polen gaat had je de volgende mogelijkheden;
- rituele bevruchting dat de tempeliers aan het eind van hun opdracht van
ridder de Cock [haan] op de plek toepasten bij volle maan als initiatie
- gebruiksrelatie waarbij elke pool in zijn eigen polariteit bleef en je
niet bekommerde om empathie en/of het bij elkaar komen
- magische relatie en seks op magische momenten als maantijden en menstruatie
momenten, dat door de lokale adel vooral op Waardenburg zal zijn bedreven in
hun hang naar alchemie en magie
- hoofse en liefdevolle relaties zijn heel schaars in adel (lees ‘edel’)
land en kwam wel voor in de spirituele tradities tussen priester en priesteres.
Soms op een neutrale plek in het midden van een rivier, het neutraal eiland die
nog veel voorkwamen in de ongetemde rivierdalen
- ontkrachting door verkrachting en onderdrukking kwam veel voor in de lokale
oorlogen die het gebied teisterden
- na de geslachtsdaad de man of vrouw offeren kwam sporadisch voor maar is
historisch bekend bij de hogere adel
vooral elders
- zelfliefde zonder interactie met een tegelpool wat in feite een relatie
is met lustwezens, incubi of secubi en nog steeds vrij veel voorkomt
- en de oude recht relatie gebaseerd op hiërarchie.
Vasili
Polenov: Le droit du Seigneur
(1874); een oude man brengt zijn dochters naar zijn landheer.
Gegevenwaardig
zijn de feiten die de lokale onderzoeker over de laatste adellijken in Waardenburg
en het nabijgelegen Neerijnen meldt.
Het Droit de seigneur of herenrecht,
ook wel jus primae noctis (letterlijk: recht van de eerste nacht) is het
vermeende middeleeuwse recht van een feodale landheer om de maagdelijkheid te nemen van de dochters van zijn lijfeigenen of horigen, aan de vooravond
van hun huwelijk. Een recht dat de heren van Neerijnen, het geslacht van Palland
nog in de jaren 1900 – 1920 uitoefende op haar ‘onderdanen’, daar het hele dorp
hun eigendom was. Het zal niet voor niets
zijn dat ze daar nog steeds een hekel hebben aan deze ‘edelen’ en andere vormen
van onderdrukking. Mijn info bron
vertelde ook dat bij een begrafenis van een adellijke telg in de kerk de
nazaten met de vinger konden aanwijzen; dat is een kind van jonker die en die
van die. Misbruik van een hiërarchische
relatie is zo oud als de mensheid en beheersing van het driftleven in de adel
is nog steeds een zwak punt. Ook de baron van Heukelum was nog niet geheel
bevrijd van dit oude gebruiksrecht, wist mijn bron te vertellen. Koning Willem
3 was ‘bevriend’ met de freule en kwam in de omgeving van Waardenburg ook
regelmatig op bezoek. Tja die koningen!
Je hoort
tegenwoordig veel over misbruik in de kerk, nu ook in de sport en bij koningen
als in ons koningshuis maar je hoort heel weinig vanuit adellijke kringen, de oude krijgerskaste in het middeleeuwse driestanden samenleving naast de biddende en de werkende.
Toen ik een tijdje
in die kringen verkeerde viel me op dat vreemdgaan daar meer geaccepteerd wordt
dan in burgerlijke kringen
Vraag; wie weet aan welke heilige de kapel van het
kasteel Waardenbrug werd gewijd. Het moet waarschijnlijk een vrouw zijn. Van
Loevestein is bekend dat de kapel gewijd is aan Catharina. Wadenooyen, Amerzoyen
en Neder Hemert hadden ook een kapel.
Waardenburgs kerk was gewijd aan Johannes de Doper wat begrijpelijk is
bij een waterrijk gebied en Neerijnen Petrus.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten