vrijdag 4 augustus 2017

Geaard Verankerd Wereldwezen dat verder reist.

De VS wordt momenteel geteisterd door een politieke storm geleid door uiterlijk sterk conservatieve gefrustreerde witte mensen. Een voormalig wereld dominant land met een actuele culturele, politieke en niet te vergeten milieucrisis.  Ook een land met een lange strijd tussen de rassen, dat naar het zich nu laat aanzien nog niet is uitgewoed. Het politiek dominante republikeinse kiezen van binnen de eigen grenzen houden van de aandacht en vooral het kapitalistische eigen belang is op zich niet slecht doch geeft wel een nieuw gezicht aan een specifieke eigen landsbelang, de landetniciteit.
Het ware gezicht van de VS cultuur komt dus nu meer aan de oppervlakte en dat is gezond makend. Hier in Europa is te lang geleund aan deze schijnbare grote broer met een totaal andere recente ontwikkelings geschiedenis  dan het veel oudere Moeder Europa.

Mijn hele leven ben ik gefascineerd geweest door de grote lokaliteiten verschillen in dit kleine Nederlandje, geologisch, cultureel, en ook subtiel en ben als het ware nog steeds op ontdekkingsreis in eigen land.
Dit herkennen van de Nederlandse ‘landwortels’ is en blijft voor mij een interesse- en studieveld.

Nu ontkom je er overigens niet aan dat je door geboorte ook tot een bepaalde bloedlijn, ‘ras’, etnische groep/aard, volksgeest  behoort, je ‘aardwortels’.

Studie van familielijnen in fysieke en spirituele zin is ook een belangrijk onderzoekveld dat ik lang heb bewandeld.  Ook de ziel(en) ontwikkelingslijn geeft inzicht in de aard van wie je bent en wat maakt dat je op dat moment, in dat gebied, in die groep, in die familie bent geboren. Het geheel heeft je als het ware daar op dat moment in die omstandigheden geplaatst om met je gegeven talenten te werken.

Als ik jonge mensen vraag  over hun kennis van hun ‘land en aardwortels’ is hun antwoord bedroevend weinig. Meegaan met de actuele dominante algemene culturele wereld stroom is belangrijker dan zelf reflectie, zelf onderzoek naar wat maakt dat ik zo ben en in die omstandigheden op die plek geboren ben.

Elk mens heeft wortels, genetisch, cultureel en spiritueel  en die identiteit kunnen we delen.

Het is voor velen helaas nog te ongemakkelijk om te leven vanuit het geheel en dat te aarden in de lokaliteit, los van de tirannie van de meerderheid.

Tolerantie van pluralisme en respect voor het andere zijn nieuwe waarden.

De Princeton filosoof Kwame Anthony Appiah's  schreef  recent 'The Ethics of Identity': A Rooted Cosmopolitan. Een interessante thema dat ik liever als ‘geworteld Planeetzijn’ verwoord. Immers ons uiterlijk systeem heeft een planeetlichaam, aangepast aan de lokaliteit  doch het innerlijk is meer Universeel geïdentificeerd dan je beseft.

Ik onderschrijf zijn tot slot nog zijn wens: “Making the world better bij making local places better”!

Ik heb in Giessenburg gedaan en nu ook in Schirnding.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten