vrijdag 11 januari 2013

Zorgzame samenleving met voor elk een actieve plaats



Vandaag kwam in het Nieuws het fiasco van de Floriade met een schuld die afgeschoven wordt op de gemeenschap van negen miljoen euro. En twee grote graaiers roofridders die het schijnbaar niet goed  runden die elk ruim 500.000 euro verdienden.
Deze week kwam ook in het nieuws dat vele directeuren en andere bestuurlijke verantwoordelijken van maatschappelijke organisaties boven de balkenende norm verdienen. En dat gaat maar zo door. De trend is duidelijk; het afschuiven van de persoonlijk gemaakte fouten op de gemeenschap, jij en ik.  De grote banken deden dat en vele mensen aan de basis tegelijk. Het oude denken dat het collectief het wel regelt. Ook degenen die niet werken willen en misbruik maken van de sociale regelingen valt iets te wijten. Steeds moet het geheel ervoor zorgen; jij en ik. Het oude zorgdenken in een christelijke samenleving.
In het subtiele ervaar ik dat het geheel voor me zorgt en dat ook werkelijk doet. Omgeving…datgene wat ons en mij omgeeft geeft om me. Doch dat betekent niet dat ik er misbruik van moet maken, de kantjes er van afloop of vlucht., of me onttrek aan m’n verantwoordelijkheid! In deze werkelijkheid is voor elk wat te doen, ook al biedt het geen topsalaris maar wel een immateriële zelfwaarderinggevoel. Kom  op wees een aktief medemens!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten