maandag 10 februari 2020

Speciale agenten tussen werelden in onze cultuur afgewezen en in bepaald Afrika geëerd

In alle tijden wist men dat er verschillende werelden zijn, met hun eigen waarheden. De middelaars tussen de ogenschijnlijk menselijke wereld en de andere wereld waren boodschappers, sjamanen, helers of hoe dan ook genoemd. Ze hadden in de gemeenschappen een eigen gerespecteerde plek en verbleven vaak aan de rand, omdat ze een ‘randleven’ hebben. Tussen twee werelden leven en hun leefwijze werd gerespecteerd.

Ik dacht daar vanmorgen over toen ik een video zag van Malidoma Patrice Some van de Dagara stam in Burkina Faso uit West-Afrika. Deze spirituele leider beschrijft heel mooi hoe mensen die in het westen in psychiatrisch klinieken zitten eigenlijk een roeping hebben. De andere wereld roept hen en mensen noemen hen vervolgens ‘gek’ en worden gemedicaliseerd om hun roeping te onderdrukken. Deze Afrikaanse sjamaan beschrijft heel mooi hoe in zijn cultuur deze geroepene die zich ook ‘gek’, anders gedragen, worden herkend, een opleiding krijgen en door de groep, het dorp, de stam vervolgens worden opgenomen geëerd en een gerespecteerde plaats krijgen.
Deze bijzondere mensen hebben nog een open deur naar een andere realiteit en zijn zoals Malidona dat zo mooi zegt ‘a special agent of another world’, met een boodschap voor deze wereld. Die wereld klopt!

In mijn eigen ontwikkeling herken ik dat ik al vroeg dingen waarnam om me heen die andere niet zien. Ik sprak er niet over omdat het gek was voor de anderen. Er was letterlijk niemand om daarover te praten.
Ik herinner me nog dat ik toen ik begin zeventiger jaren Milieukunde studeerde in Groningen een indrukwekkende droom had alsof God tegen me sprak. Ik vertelde het de lokale dominee, die alleen zweeg, geen begrip, geen antwoord of iets van dien aard.  Ben niet lang daarna uit deze eenzijdige religie gestapt en heb daar geen spijt van. Later herken je dat deze priesters, dominees in het westen geen begrip hebben van een ‘special agent’ te zijn tussen deze en de andere wereld en dat hun ‘deur’ niet zuiver meer is en zelfs eenzijdig. Ze hebben wel een achting in hun religieuze kringwereld maar zijn maar een hele kleine eenzijdige en begrensde deur!

Toen ik begin dertig een burn-out kreeg en voor anderen ‘gek was’ werd de wereld erg klein, Verloor alle maatschappelijke verbindingen van werk, hobby en vrienden en kon opnieuw beginnen. Gelukkig liet de andere wereld me niet in de steek en kwamen de juiste mensen op m’n pad dat me heeft gemaakt tot wat ik nu ben.
Ondanks m’n anders zijn ben ik niet uit m’n geboorte omgeving gegaan en heb daar nieuw dingen gedaan. Dat was de tijd van de ‘new age’ waarin ik de boer opging met cursussen over reïncarnatie therapie, meditatie, de helende kracht van stenen e.d. Pas eind tachtiger jaren kwam geomantie in het blikveld en dit brede werkveld is nog steeds mijn hoofd aandacht gebied. Ik heb als het ware m’n eigen niche gevonden maar werd niet als zodanig gewaardeerd door de gemeenschap. De Afrikaanse sjamaan beschrijft heel mooi dat bij hen deze ‘speciale deurmensen’ een verrijking zijn voor de gemeenschap want ze kunnen wat bijdragen.

Dus als je denkt dat je anders bent, sluit je deur niet en leer om een eigen deurwachter te zijn en verbind je met mensen die bij je passen, die je gave weten te waarderen. En weet dat het een lange korte weg kan zijn om je eigen ‘deur’ schoon en zuiver te houden!
De samenleving is nog steeds niet rijp voor Multi dimensionaliteit omdat ze gevangengehouden worden door benauwende enge oude religies en verstikkend materialisme. Time for change, als je het niet zelf doet, doet de andere wereld het wel!

Kijk eens naar deze video van deze Africaanse man met een duidelijke boodschap!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten