Gisteren avond
was ik op de plaatselijke school om kennis te maken met de lokale
onderwijstraditie. De directrice die de klas beheert van m’n oudste dochter
liet op 24 blaadjes zien wat de opgaven zijn voor dit jaar. Naast rekenen, taal
veel andere leerzaken als sociale vaardigheid, graffiti kennis (oppervlakkige
kennis), creativiteit ed. Toen ik de
lange lijst zag en vergeleek met de mogelijkheden die een zeer lokale Beierse
school biedt, dacht ik ‘wou’, die keus had ik destijds niet.
De directrice was
ook ongeremd in de uitspraak dat de directieven van boven van het ministerie
die zeer abstract zijn, moeilijk haalbaar zijn. Vooral als je met 24
verschillende projectiel kinderen met elk hun eigen drijfveren te maken hebt.
Een spagaat waar de leerkrachten in zitten
tussen wat van boven moet, de sterke arihmanische verplichtingen van het Duitse
controle- en moet systeem- en de druk
van onderaf, de kinderen die uit zeer verschillende huishoudens komen met
culturele, intellectuele, sociale, en taalkundige/religieuze groepen (Tsjechen,
ingeburgerde Turken e.d.)
Wat moet er toch
een hoop! Een vriend van me vertelde dat Rudolf Steiner het geluk had dat hij
op de lagere school niet veel kwam en in contact stond met een kruidendokter
die hem mee nam de natuur in. Iets wat de huidige kinderen ontbreekt in de
sterk arihmanische huizen met elementaren, die de kinderen exploiteren in hun
onderwerelden.
Natuur bezoek is
voor deze kinderen een must, evenals fysieke beweging en ruimte om zelf te
spelen om weerstand te kunnen bieden tegen de vele impulsen die op hen afkomen.
Dat is overigens mogelijk ook hun
leerweg.
Opgepast
overigens, we bevinden ons momentaan in een veld dat tot de 21ste Oktober heftige reacties zal geven. Pas op de plaats
en geen nieuwe wegen inslaan is nodig. Tenzij de weg gericht is op inkeer,
verdieping, stilte en datgene wat er werkelijk is.
(met dank aan m’n vriend)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten