vrijdag 21 september 2018

ervaren is meer dan weten

Ik ontmoette gisteren de lokale filosoof, een ex wetenschapper. Hij beklaagde zich dat hij God nog niet gevonden had. Vaak zijn wetenschappers gevangene in het denklichaam terwijl ze oorspronkelijk een andere innerlijke taal hadden. Bij hem was dat het gevoelslichaam.  Hij sprak van ‘kairotisch’ zijn, geheel opgaan in het moment dat hij wel kent in het contact met de natuur. Eigenlijk een goddelijke ervaring,

Devi, de shivaïtische tantrica spreekt  van het volgende: “wanneer men voortdurend verandert, komt er een dag waarop het bewustzijn op niets meer steunt. Dan vindt ontwaken plaats. Slechts een totaal opgeven van het mentale kan ons openen voor het goddelijke.”


Laatst was ik met m’n zoontje bij een groter menhir, die ik als vriend beschouw en regelmatig bezoek. Zittend tegen de steen wordt hij stil en als ik na afloop vraag hoe het was, zegt hij spontaan; “ik ben meer wakker.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten