'In 2011 publiceerde Yuval Noah Harari Sapiens, een opzienbarend boek, waarin hij tweehonderdduizend jaar menselijke
geschiedenis samenbalt, dat begint bij een haarloze aap die over de Afrikaanse
savannes struint en eindigt met een halfgod die de complete planeet beheerst.
Slechts tweehonderd millennia had de Homo sapiens nodig om op te klimmen
tot de absolute top van het dierenrijk.
Voor zijn internationale doorbraak had Harari (1976) zich voornamelijk
beziggehouden met middeleeuwse krijgsgeschiedenis. Hij bracht doorwrochte
academische studies uit met weinig lonkende titels als Renaissance Military
Memoirs: War, History and Identity, 1450–1600 en Special Operations in
the Age of Chivalry, 1100–1550.
Zijn nieuwe boek, Homo Deus, gaat verder waar die eerste
bestseller eindigde. De mens is zo machtig geworden dat we God naar de kroon
steken, maar eigenlijk hebben we geen flauw idee wat we met al die macht aan
moeten.
Hij noemt de mens een
‘ecologische seriemoordenaar’ en vindt hij de moderne bio-industrie ‘misschien
wel de grootste misdaad uit de geschiedenis’
De
Agrarische Revolutie, over het algemeen beschouwd als een sprong voorwaarts,
noemt hij de ‘grootste zwendel van de
geschiedenis’. Evolutionair gezien was het weliswaar een succes – de
bevolkingsgroei explodeerde door de gigantische toename van voedselproductie –
maar de gemiddelde aardbewoner was slechter af dan in het Stenen Tijdperk.
Slechts een klein clubje landeigenaren profiteerde, terwijl de doorsnee boer
die dag in, dag uit op het land stond harder werkte en vaker honger leed dan
zijn voorouders. ‘Deze discrepantie tussen evolutionair succes en individueel
leed is misschien wel de belangrijkste les die we kunnen trekken uit de
Agrarische Revolutie’, schrijft hij.
Wat bezielde de jagers en verzamelaars dan om over
te stappen op landbouw? Waarom begonnen mensen rond 10.000 voor Christus op
verschillende plekken ter wereld dieren en planten te domesticeren? We zijn,
stelt Harari, massaal in een ‘luxevalkuil’
gelopen: ‘Een van de weinige ijzeren wetten van de geschiedenis is dat luxe
zich vaak ontwikkelt tot noodzaak en dan weer nieuwe verplichtingen schept.
Zodra mensen gewend raken aan een bepaalde luxe gaan ze die voor lief nemen.
Daarna gaan ze erop rekenen. Uiteindelijk bereiken ze het punt dat ze niet meer
zonder kunnen.’
Er zat geen masterplan achter de Agrarische
Revolutie. Het was simpelweg het resultaat van een constante reeks
‘verbeteringen’, die bedoeld waren om het leven van de volgende generatie te
verlichten, maar uitmondden in een tijdperk met grotere ontberingen, omdat
niemand de consequenties op de lange termijn kon overzien. Deze ijzeren wet is
een kracht van verandering die de mensheid voortstuwt, maar niet
noodzakelijkerwijs leidt naar betere tijden. We zien het voor onze ogen
gebeuren: afgestudeerde jongeren jagen prestigieuze kantoorbanen na om zich een
slag in de rondte te werken voor een riant salaris. Waarom? Omdat ze zo een
mooi huis kunnen kopen, ’s avonds kunnen uithijgen voor een breedbeeldtelevisie
en kunnen sparen om hun kinderen naar topuniversiteiten te sturen. Zodat die
kinderen op hun beurt een soortgelijke cyclus kunnen doorlopen. Worden we
daardoor op den duur werkelijk gelukkiger? Dat is voor Harari allerminst
vanzelfsprekend.”
Bron; de Groene
Geen opmerkingen:
Een reactie posten