maandag 4 februari 2019

een Heilzame duurzame stoker


Ik stook al enkele jaren met een hout gestookte cv ketel die 3000 liter water warm kan maken . Ik heb geen olie of gas en ik kook op butagas.  Een traditie die ik al zo’n 40 jaar toepas; stoken van eigen land/omgeving.
Het hout haal ik deels van eigen land, uit de bossen of koop af en toe het noodzakelijke. De cv gebruikt ongeveer naar ik schat 20 kubieke meter hout.

Ik ben ook één van de 800.000  Duitsers die zo stoken. Daarnaast heb ik een  zestal houtkachels in verschillende ruimten die gebruikt kunnen worden. Overigens hoeft van mij niet het hele huis te worden verwarmd, alleen de vitale ruimten en bij gebruik.

Ik ben waarschijnlijk de enigste in Duitslands Beieren die hout importeert uit Nederland. Elke keer als ik in Nederland ben,  neem ik van de eigen hof wilgenhout mee dat ik voor de houtkachel gebruik. Heerlijk overigens.

Duurzaam en hout maakt je op vele manieren warm; te oogsten, te verwerken, te halen en brengen en er bij te zitten. De beste vuurwarmte die er IS! En het houdt je gezond bezig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten