dinsdag 30 oktober 2018

Bondspresidente chemie is weg

eigenlijk heet ik geboortig Angela Kasner
toen ik trouwde werd ik Angela Merkel
toen ik hertrouwde werd ik eigenlijk Angela Sauer
maarja, what is is a name
laat ik de beste maar nemen: Merkel
maar ik ben Sauer


Angela Dorothea Kasner (!!) eerste huwelijk met een DDR studie genoot was met Ulrich Merkel. Ze scheidde  met deze bescheiden man in 1982 na zeven jaren samenzijn. Ze is overigens zelf uit de relatie gestapt. Ze heeft daarna niet haar eigen familienaam hernomen, wat als een zwakte kan worden beschouwd. Ze hertrouwde als chemicus  met de chemicus Joachim Sauer.
Angela was overigens een dochter van een lutherse dominee die in Oost-Duitsland ging wonen.

Nu na zoveel jaren trouwe dienst aan dit grootste land is ze eindelijk van de top. Ze zat m.i. teveel alleen en dominant aan deze top en maakte op het laatst geen juiste beslissingen meer voor haar volks republiek. Vooral de toelating van  meer dan een  miljoen vluchtelingen in 2015 wordt haar zwaar aangerekend. Ze heeft onderschat dat het ‘volk’ niet zover was.  Als chemicus had ze moeten weten dat in een retort de dosering belangrijk is om een juiste chemische reactie te geven. Nu werd het echt zuur!
Haar eigen agenda domineerde daarin te veel door haar christelijke roots, haar ddr verleden van aansluiting zoeken en  incarnaties in de arabische wereld die haar beeld van de actualiteit van die wereld  hebben versluierd.  Als politicus mag je een eigen agenda hebben maar het moet wel gedragen worden en dat heeft haar de das omgedaan. Ze heeft daarmee de oude volkse en rechtse krachten in dit heersersland weer wakker gemaakt en dat zal nog lang duren om die te temmen.

Ik prijs haar om de stap die ze nam om de atoomcentrales uit te schakelen na het ongeluk in Fukushima maar ze verhulde dat de bruinkool en steenkool nog teveel onderdeel uitmaakt van het Duitse elektriciteit monster.
Ze wil nu haar termijn als bondspresident uitzitten, maar het is de vraag of dat verstandig is. De zwarte christendemocraten zijn de aanval op haar begonnen.

                      Nu moeten anderen het schaffen wat zij heeft toegelaten.

Ze had een langere houdbaarheidsdatum gehad als ze zich meer had verdiept in de AL-chemie als chemicus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten