vrijdag 24 april 2020

Zeer specifieke geomantische kennis van subtiel aardmagnetische structuren in het bijzonder oud gebruik van het ‘Vierde netwerk’

In bepaalde architectuur kringen was in de negentiger jaren veel interesse in aardmagnetische netwerken. Bepaalde architecten, die ik heb leren kennen, deelden hun kennis en inzichten en waarvoor bijzondere dank.

Volgens de Duitse geomant Siegfried Prumbach (Anima Mundi, integrale geomantie, nu Aya-Living Spaces) zijn er een viertal grondbegrippen.
1 - Als eerste de ronde vorm (sferoïde), voorkomend in buik, holten, bronnen en vrouwenschoot en in de architectuur in gewelven, welvingen)
2 - Als tweede begrip is er de rechte lijn die oost (+) met west (-) verbindt: een toenemende of afnemende kracht. Nu zeggen we bipolair: + en -. De polariteit, het principe van tweeheid, yin en yang. De rechte lijn deelt de eenheid van een cirkel in twee delen. Elke lijn heeft een + en een - realiteit
3 - Het derde begrip is de loodrechte: licht en donker, aantrekken en verwerpen.
4 - Het vierde begrip is de in vieren gedeelde ruimte, wat je bij netwerken tegenkomt.1

Jörg Purner (geb. Tirol 1944) heeft aangetoond dat cultus plaatsen op kruispunten van aardstralen staan, m.n. op de positieve aardstralen waar de magische extase kan worden verkregen.

De radiësthesist Wigholt Vleer (Aduard10 april 1919 - Norg, 1999), genealooch en wichelroederinner en histoarysk publisist) heeft in navolging van hem geconstateerd, dat wat hij ‘leycentra’ noemt kruispunten zijn van leylijnen, wat eigenlijk meer lichtlijnen zijn die vanuit de aarde dan wel vanuit de kosmos kunnen komen.

Een bijzondere vriend is de architect Henk Schorfhaar die ik beter leerde kennen bij een Heilpraktiker Opleiding in Una in Duitsland. Met hem heb ik destijds het Instituut voor Gaialogie opgericht. Hij was vooral gespecialiseerd in het vierde netwerk van de aardmagnetische banen.
Hieronder wat oude inzichten uit ons regressie onderzoek naar zijn kathedraalbouw verleden over dit heel bijzondere netwerk.  


De vierde baan’ of Banker netwerk (introduktie door de Duitser Kopschina): andere benaming netzgitterzone, altijd een vierkante vorm in de maat van 12 x 12 m, 10 x 10 m of 9 x 9 m.: in Zuid-Duitsland 5 x 2 en 4 x 2.5 m oftewel 4 vakken oost-west en vijf vakken noord-zuid.
De vierde baan die haar Middeleeuwse naam mogelijk heeft gekregen door een viervoudige kracht en mogelijk een viervoudige breedte t.o.v. het eerste netwerk, reageert zeer sterk op de maancyclus. De baan breedte varieert van 60 - 120 cm, waarbij het haar breedste zone heeft bij volle maan.
Volgens Henk Schorfhaar op kruispunten: mierenhopen, eik of op een enkele baan
Ervaring: sterkere ontladende eigenschappen.

Deze Zuidfranse kathedraalbouwer uit de 12e eeuw is opgeleid door Tempeliers gedurende een vijfjarige opleiding in een klooster dat ligt in de Spaanse Pyreneeën. Deze Tempeliers verkregen hun kennis uit het oosten, m.n. Egypte, Israël en Griekenland. Ze hadden niet zoveel op met de Romeinse bouw, die in de Romaanse bouwkunst is verwerkt. Hij bouwde destijds de kathedraal van Toulon. Dit onderzoek is niet gepubliceerd.

Op de lange weg door incarnaties heen leer je de specifieke kennis van deze planeet en haar subtiele manifestaties. Het toepassen van deze kennis  in bepaalde tijden is aan enkele gegeven en vergaat niet.

De echte krachtlijnen’, de ‘viervoudige banen’
- gemeten op kathedraalplaats en voor de leenheren. De centrumpaal in het toekomstige transept van de kathedraal wordt in een viervoudig veld van de eerste baan geplaatst
- enkel opgaande kracht uit de aarde, aangeduid op kaarten met roosvormig stempel; meten met hand en het midden met de roede.
- functie in de kathedraal volgens de Tempeliersschool: de kruispunten van de viervoudige baan zijn de plaats punten voor de kolommen 2. Op deze baan worden ‘energiemuren’ bij altaar en achter in de kerk aangebracht door het toepassen van graniet, koper en ijzer.
Of het afzwakken in de kerk tussen de ‘afwerende muren’ om één ruimte te creëren, door het aanbrengen van marmer of leem in de ruimte.
Ook worden deze banen gebruikt voor plaatsing van de muren van het dwarsschip en de zij- en hoofdportalen. De westmuur kopzijde staat op deze lijn, evenals de beide westtorens op haar kruispunten.
- De vierde baan wordt getekend op eigen kaarten met een lijn in purper
- Als een vierde baan niet recht is en slingert kan een ijzeren kruis deze slingering naar de muur of kolom trekken.
- De kloosterbouw is door Bernard van Clairveaux beïnvloed, die adviseerde de ordening en structuur van de vierde baan te nemen om de zuilengalerij, de kloostergang en de buitenmuren (wanden en begrenzingen) op de vierde baan te plaatsen. Functie: gebruikers en voedsel kunnen dan niet belast worden met deze straling.
- Romaanse kerken: het kruispunt is vóór altaar. Functie het opnemen van de kracht en dat is overgenomen van de Romeinen.
- In Romaanse kloosterbouw: monnik cellen naast de 4e baan om daarmee onrust en rust te creëren. Kloostergang: buitenzijde half op vierde baan. Bij boetedoening lopen de monniken steeds wisselend op de vierde baan en daarbuiten.
- Door leenheren gebruikt tijdens de gotiek voor een huiskapel, bidplek met beeld, centrale hal en gang.
De breedte kan variëren en is afhankelijk van haar kracht. Krachtmaat niet aangegeven. Het midden van de baan blijft echter hetzelfde.
- Voorheen gebruikt in het Midden-Oosten: op kruispunt een obelisk en hoekpunten van tempels en op de vierde baan de buitenmuren.
- Middeleeuws seculier gebruik van deze kruispunten: plaatsing van bomen als eik en olijf die daarop geweldig krachtig kunnen worden. De plaatsing op kruispunt van omleidingstorens om grote krachtbanen om stad of dorp te leiden.
- Deze baan is eventueel iets verplaatsbaar.
- Nu Banker netwerk genaamd en is viermaal het Hartmann-net.

  H.Schorfhaar werkte samen met een egyptische architect en kreeg opdrachten van ondermeer de sultan Qaboes bin Said Al Said van het oliestaatje Oman. Zij moesten de plek van een nieuw te bouwen paleis in kaart brengen wat gebouwd werd op het vierde net. Het was voor de sultan geen probleem om het gebouw te herplaatsen en wat kleiner dan gepland te bouwen.
Deze sultan kon aanvoelen of een ruimte klopt of niet en had ook vele pendels in de familie. Hij kon alleen niet de relatie leggen met wat het veroorzaakte en had daar externe deskundigen voor nodig. Nomaden hebben in hun traditie nog het gebruik dat de oudste de plek bepaald waar het kampement is.


In de 21ste eeuw is het mogelijk de nieuwe opgave in de architectuur om de meer immateriële stroom vorm te geven, na een lange traditie van materialisatie van subtiele fenomenen op deze planeet. Elke tijd zijn eigen materialisatie. Mogelijk is de volgende vorm de bol, die dichter bij de eenheid staat dan het vierkant, de rechthoek, de cirkel. Of is de mens de neergezette vorm aan het overstijgen om zich te materialiseren? In elk geval in de ware spiritualiteit is vorm afhankelijkheid niet meer noodzakelijk ! 

...een rechte lijn is een instrument van de duivel

architect/kunstenaar Friedensreich Hundertwasser (1928-2000)
begraven in de ‘tuin van de gelukkige doden’ op zijn landgoed in Nieuw-Zeeland


1.Zie artikel in Raum & Zeit, 13e jrg, nr. 74.
2.deze kolommen hebben meestal dezelfde breedte als de Bankerbaan: 80-90 cm. Het bekrachtigen van dit kruispunt gebeurd door op het fundament een ijzeren kruis aan te brengen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten