Jan en Yolanda noem ik de juiste subtiele Hoeders van deze mooie plek in Oosterwijtwerd, een kerkje uit de eerste helft van de 12e eeuw op een Groningse wierde niet ver van de oude Fivel boezem
en vanaf het begin tot 1640 een Maria bedevaartoord
nu initiƫren ze een labyrinth aan de westkant
en nu nog een aangepast Maria herkenningspunt!
er wie ere toe komt!
Al sinds 1990
bezoek ik met mensen krachtplaatsen in
binnen- en buitenland. Als voormalig landschapsbeheerder ken ik de waarde van
oude landschappen en natuurgebieden. Nieuw was voor mij om te lezen dat “verering
natuur helpt’. Een interessant
initiatief is het internationaal
natuurbeschermingsprogramma Sacred Sites Initiative (http://sacrednaturalsites.org/nl/).
Vaak gaat het om oude plekken met heilige aspecten die door bewaarders in stand
kan worden gehouden.
Deze mail kreeg ik in 2016 “Ik woon in een deels
afgegraven veengebied, in Mijdrecht bij Vinkeveen en we onderhouden met een
clubje lichtwerkers een lichtkoepel om ons gebied, naast hele fysieke
onderhoudswerkzaamheden als zwerfvuil rapen en hooien van natuurgebieden. Daar
ons gebied gedragen wordt door water, zijn we vaak met water in ons lichtwerk
bezig.
Wij hebben als groep in een ceremonie kristallen gelegd
in de veenrivier die ons (veen)gebied omringd. Daarbij hadden we een lange
voorbereiding gedaan waarbij we onder meer in contact met de deva van het
gebied kwamen en beelden kregen van de zwaarte van de aura en het verleden van
de mensen in ons gebied.”
“Wat we doen is de aura van het gebied 1x per maand
schoonmaken en via het universele energieveld, de lichtkoepel om het gebied
onderhouden (die we in een ceremonie geactiveerd hebben), waarvan de kristallen
de ankerpunten zijn en die tevens de omtrek van deze koepel aangeven.”
B.van B.
Hier vlakbij ligt de Heilige Wiese ook wel
Engelswiese, Zigeuner Wiese of Judewiese genaamd. Het is altijd een open plek
geweest in het bos en je hebt een prachtig uitzicht vanaf de Steinberg in het Boheemse
landschap. De weide wordt goed beheert
door de boer. De plaatsgeest zorgt voor
de juiste initiatieven
In Nederland ken
ik wel veel mensen die begaan zijn met de krachtplekken in hun omgeving. In
Drenthe was dat vooral Jan Evert Musch die de oude Drentse stenen en vooral de
hunebedden beschermde.
Laatst was ik in
Stavoren waar een heel oud spiritueel punt ligt net buiten de kust. Een plek waar proto Friezen al hun heiligdom
hadden om de Grote Godin te eren, later Frya door de noord Denen die later
omgevormd werd in een Iers christelijke gemeenschap. De rooms katholieken
hebben vanuit Utrecht de plek later ingenomen met hun twee kloosters. Daar lag ondermeer een Maria Magdalena
klooster en een Benedictijner klooster
wat later door het water is weggespoeld.
Baggerwerkzaamheden hebben de oude stenen structuren
weggehaald maar de oude sferen en het oude punt is nog present en contact
vriendelijk. Resten van de stenen zijn
nog aan te treffen langs de kuststreek zoals de noord pier. Niet lang geleden zijn delen van deze oude
cultusstenen door nieuwe steenstortingen deels bedekt. Jammer.
Wat zijn de benamingen
- Nederlands: bewaarder, hoeder van een plek, contactpersoon
- Engels; morrison; oude hoeder
keeper
en wie heeft een suggestie voor een meer eigentijdse
benaming
Wie wil er meewerken aan een uitwisselend netwerk
opbouwen van plekbeheerders in Nederland en Duitsland met het accent niet
alleen op duurzaam fysiek beheer van de natuur diversiteit doch vooral het
beheer van de subtiele diversiteit.
En schrijf me om je ervaringen te delen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten