zaterdag 17 december 2016

nederwereld met z'n ins en outs

Gisteren was er en Kerst avond in de lokale schapenboerderij. Een sfeervol buitengebeuren in de vrieskou met consumptie tentjes, een demonstratie van een smid, en wat buiten afleiding zoals een tweetal vuurkorven. Toen we er kwamen was het druk. Een buslading asielzoekers was ter plaatse gearriveerd en de meesten hokten rond de vuurkorven.  Ik werd deze nacht wakker met de gedachte;” een buslading onverwerktheid”. Het enige contact dat ik kon leggen was met de kinderen, die open stonden voor ontmoeting. De anderen ervoer ik als in het eigen system blijven hangen en opgesloten in daar en toen.  Toen het gezelschap weg ging bleven de lokalen over en was de sfeer voor mij aangenaam.

De drie werelden
Verder mijmerend kom ik tot een analyse dat je kunt spreken over wat iemand of een plaats kan uitzenden:
- vanuit de nederwereld, de onderwereld, Bij de mens onder zijn romp tot ver onder de voeten. Bij een plek ondergronds.
- de middenwereld; de romp bij een mens en bij een plek het gebied net boven de aarde waar de bebouwing in is.
- de bovenwereld; bij de mens het hoofd met alles wat daarboven is en bij een gebied alles boven de bebouwing.
Je kunt dan de verdeling van deze drie werelden in het aandachtsveld numeriek weergeven.  Bijvoorbeeld de lokale kerk; 70% onderwereld, 10% middenwereld en 20% bovenwereld.
Vaak houden deze werelden zich niet aan de grenzen en is de nederwereld in de middenwereld of zelfs in de bovenwereld. Ook kan de bovenwereld indalen in de middenwereld wat voor mij heel aangenaam is.

Onderwereld toegang
Zo vond ik vanmorgen bij de boerderij een plek waar de onderwereld boven was gekomen.  Een plek die ik nog steeds niet opnieuw belevendigt heb en tien jaar geleden een verzamel afvalhoek was. Tijdens de dertigjarige godsdienst oorlog begin 17e eeuw is in dit gebied  heel veel verwoest. Op de plek van een deel van de remise stond een schuurtje en het kleine houten woonhuis stond in de tuin.  Alles werd destijds verwoest en weer opgebouwd. Hoop.
Verwoesting kan narigheid geven en een deur open houden naar de nederwereld. In dit geval was de toegang verbonden met de nederwereld van de kerk. Eerder heb ik al verteld dat de nabijgelegen moskee nederwereld steeds indringt in ons middenwereld veld.

 Bij huizen, instanties, plaatsen en gebieden tref je nu vele voorbeelden aan;  bij religieuze plekken zoals kerken, moskeeën en niet bij de joodse synagogen  ) gevangenissen, veel asielzoekerscentra,  winkelcentra, begraafplaatsen en concentratiepunten van zorg.

Zorginstelling gebied onderwereld
Laatst was ik op bezoek bij een zorginstelling waar een 600 cliënten wonen; een gebied met een zeer belevendigde onderwereld in de middenwereld.  Ik zal niet vergeten dat op een bepaald moment er een geweldige plotselinge donderslag  was die lang nadonderde waarbij de bovenwereld ook haar presentie en werk deed! 
Concentratie geeft net als in de landbouw problemen; het zijn grote collectieve deuren naar de onderwereld die moeilijk te sluiten zijn.  Een praktijk van een zorgverlener wilde in zijn werkveld een veilige sfeer scheppen zodat zijn cliënten in narcose niet verder in de nederwereld afglijden. Een bijna onmogelijke taak maar die kon alleen goed behouden blijven als de zorgverlener  zelf geen (oud)contract meer had met de onderwereld.
Een vriend van mij kan dergelijke contracten gelukkig wel opheffen en de operatie personen juist beveiligen.

Ik pleit niet voor concentratiepunten maar voor een decentrale aanpak op elke vlak; spiritueel, zorg, begraven dichtbij, opvang van asielzoekers bij individuen die open willen staan voor opvang. Zo kan de collectieve onverwerktheid beter worden verdeeld en mogelijk verwerkt in de middenwereld, het rijk dat ons als mens rechtens deels toekomt!

En de opening in de schuur bij me; ontkoppelen en betrekken bij de middenwereld.

En ontdek waar in je grote lichaam deuren zijn naar….en ze kunnen ook in de cellen zitten en ze kunnen ook gesaboteerd zijn zodat je ze niet zelf kunt waarnemen.
Tijdens m’n open avond in januari wil ik op het bovenstaande dieper ingaan als een belangrijk thema in de nieuwe Gaialogie opleiding.

Geomantie
In het verleden werden gevangenissen bewust op onderwereld plekken gebouwd en nederwereld plekken gebruikt om niet gewenste kinderen heen te sturen (active euthanesie). Ik ken daarvan meerdere voorbeelden in Nederland.
Spookhuizen werden in oude culturen afgebroken en in onze cultuur gehandhaafd .
De nederwereld kan overigens ook heel veel menselijk subtiel afval ‘opeten’ en behulpzaam zijn om een gezonde middenwereld te creëren. Ook leven er wezens die onze subtiele belasting wezens kunnen overnemen. Een leraar nam me wel mee naar dergelijke plekken, die m’n belastingen weghaalden/opaten.

 Het is nu de tijd dat de gezonde nederwereld ons kan helpen en dat in  het diepst  van het  donkergebeuren een lichtimpuls het kan bevruchten. Het immer oude 21 december ritueel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten