zondag 8 januari 2012

Wederkerigheid


Deze morgen werd ik wakker met een droomfragment dat ik in m’n voorkamer iets verborg wat me rechtens niet toekwam. Ik had angst dat iets ons zou vinden wat we heimelijk bewaarden.

Ik ken in de subtiliteit het gegeven dat een persoon, een wezen, een plek iets van je kan afnemen. Zeg maar stelen, ontnemen, afnemen en dat zonder overleg en compensatie.  Ik heb veel van die afgenomen delen, stukken in de loop van de jaren mogen terughalen, ook uit de natuurwezenrijken. Maar ik was me er niet op bedacht dat ik ook iets onrechtmatigs heb afgenomen.  Een voorval uit  het eerste millennium voor de jaartelling kwam naar voren,  dat onze groep een stam overviel en de kinderen meenam,  die we opvoeden in ons territorium.  Dat wezen zat nog in m’n ‘voorhuis’ samen met een boosheidswezen. Immers als je iets wordt ontnomen, reageert het slachtoffer met woede en dat wezen gaat naar de dader.
In de geomantie ken ik vooral het fenomeen van geven en nemen, dat op velerlei vlakken zich kan afspelen; materieel, energetisch, astraal/emotioneel, mentaal, spiritueel zelfs waarbij hele zielstukken kunnen worden weggehaald, afgepakt. Als energeticus weet ik maar al te goed hoe in het verleden hele groepen werden leeggezogen voor andere doelen dan aangegeven. Het  samen zingen in een kerk  levert een sfeer die wat anders voedt, en dat zonder dat je dat merkt. En zo wordt zelfs de mensheid door andere sferen misbruikt. Wij kunnen alleen dat  als mens ook doen, omdat ons dat ook zo aangedaan wordt!
Ik moet denken aan de bruidschat die oervolkeren betaalden als een stamlid een vrouw of man huwde. Een oude vorm van compensatie voor het verlies van het gegevene, iets dat waardevol voor hen is.  In de geomantie was een hele lange traditie van overleg als men iets nodig had van deze planeet; materie, zoals stenen, mineralen, brandstof  maar ook kracht, inzicht e.d. In de huidige  materiële cultuur kennen we de compensatie van geld voor een aankoop.  Maar we weten allemaal dat het vaak geen rechtvaardige betaling is voor het gegevene verlies.  Een handenlaar zei me eens dat in de keten van winst er altijd iemand moet zijn die het vrijwel gratis moet weggeven. Hij was  overigens een eersteklas materiële nemer!
De geven/nemen balans kun je voor jezelf, je werkgever, je vrienden, je religie eens op stellen.   Ik heb al lang moeten erkennen dat religies veel te veel van de mens nemen; materieel, energetisch , astraal en spiritueel.  Je hebt geen idee hoe hele groepen door religieuzen werden en worden gemanipuleerd. Je ontvangt wel ‘een boodschap’ maar er wordt veel, heel veel bij je weggenomen. Ook moderne sekten hebben dat karakter. Ik herken het zelfs in de baghwan beweging waar ik twee jaar in heb verkeerd in m’n therapeutische omvormfase.  Om maar niet te spreken wat in oudere incarnaties voor ‘opofferingen’ al of niet vrijwillig zijn gedaan.
Ik herken ook hoe deze westerse witte cultuur het planeetoppervlak leegzuigt en vooral de multinationals hebben dat karakter.  Er wordt nu wel gesproken over duurzaamheid maar er is nog lang  geen sprake van een rechtvaardig geven-nemen principe  en niet nemen als er veel leven wordt vervolgt.  De witte mens heeft de aardebewoners een slecht voorbeeld van roof, roof, en roof opgediend met alle gevolgen van dien. Immers diegene die beroofd wordt vergeet het niet en reageert terug.

Mijn raad; leer de basisprincipes van geven en nemen op heel veel niveaus en begin praktisch. Een eigen voorbeeld; bid voor het  eten als dank voor het gegevene, geef de haardas van m’n houtvuur terug aan de bomen die me het hout hebben gegeven, breng de plantenresten in de eigen compostering en bevrucht er weer de eigen tuin mee.  En maak eind van het jaar schoon schip van het teveel gekregene. Ik ken velen net als ik die niet meer op vakantie gaan naar bijvoorbeeld de wintersport vanwege de grote milieubelasting, of het feodale Egypte bezoeken, waar de toeristen industrie het militair industrieel complex voedt etc. 

In dit gebied van Beieren vormen we momenteel een  groep om meer met deze aardeplek te doen, om het meer aandacht te geven. Op 22 april is het weer Wereld-aarde dag. Een prima moment om deze tijdelijk thuisbasis te danken voor haar gastvrijheid.

Streef naar een evenwichtige cyclus, kringloop op vele terreinen
En herken je nemende en gevende aspecten en transformeer dat meer en meer
En iemand die teveel neemt is mogelijk zelfs veel afgenomen
En begin weer klein aan de basis. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten