vrijdag 19 juni 2020

Moeder Aarde, natuur en naar het land 'op' gaan

Toen ik in 1973 naar Groningen ging vanwege een allernieuwste studie Milieukunde kwam ik in een totale andere wereld van m’n kleine nieuw gevormde studiegroep van ongeveer 8 personen van anarchisten, smokers, adellijke, macrobioten en fanatieke natuurminaars en christen liefhebbers als Youth for Christ waar ik op de bühne meezong. In elk geval is daar m’n liefde voor natuur en landschap vormgegeven. Als studenten gingen we de hei op, de bossen in, de velden en werkten met zagen, bijlen, hooivorken en rijven om de natuur te lijf te gaan. Oude boerenarbeid in het half natuurlijke landschap met groepen en veel natuureducatie bij het IVN in de werkgroep van Kampstafleden (WvK). Kon niet genoeg krijgen van het buiten zijn. En een andere seksuele moraal waar ik geen interesse in had. Onder drugs expirmentelen waar ik niet aan mee deed. Meeat met de macrobioten en gefascineerd was door hun ander gedrag van vegetarisme. Anarchisten die Michael Bakoenin lazen en alternatieve energie van de Kleine Aarde, waar ik nog een maand op stage was en experimenteerde met biogas. Was een buitenstaandende doch een buitengewoon nieuwsgierige hippie met lange haren, die ik nog draag.

Een heel andere wereld dan die uit m’n kleine dorpje Giessen-Oudkerk waar ik opgroeide in gereformeerde beschermde en afgeschermde kleinheid. De Popmuziek was aan me voorbijgegaan daar de radio beheerd werd door m’n ouders. Pas in Groningen zag ik de film van Woodstock en dat ontroerde me diep. Kreeg bijna ruzie met de buren door de harde tv die ik op m’n kamertje aanzetten.

Had daar een simpel interieur van houten sinaasappelkisten, een ijzeren bed en een grote tv en fietste elke dag naar Groningen vanuit het zeer landelijke Haren. M’n kamer kreeg ik door bemiddeling van ds. Delleman die woonde in Groningen en eerder dominee was in Giessenburg. Korte lijnen dus.

En daar in het verre kreeg ik weer heimwee naar het Alblasserwaardse, mijn geboortegrond. Reisde eens per maand liftend terug om geld te sparen, maar ook die wonderlijke gesprekken te hebben met de gastvrije automobilisten die deelden hun bubbelwereld. De tijd dat je nog kon liften op het knooppunt Ouderijn, een grote rotonde.

Nou ja al bubbelend verder levend in grote dank om kind te zijn van de babyboom generaties die de hippies heeft meegemaakt en vooral in vrede heeft mogen opgroeien met hoop! En dankbaar in deze 21ste eeuw de werkelijke en weer andere vernieuwing van deze mooie planeet mee te mogen maken. Reis mee verder!

favorieten uit die tijd
CROSBY, STILLS, NASH Woodstock 1971


En Joni Mitchell - Woodstock (Live In-Studio 1970)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten